HTML

A magazin

Keresse az újságárusoknál!

 15_3_1.jpg

2015 ősz

Magyar sorsok a Gulágon

Előfizetek rá

Facebook

https://www.facebook.com/multkor.tortenelmi.magazin

Címkék

1. világháború (21) 10 tény (10) 19. század (2) 2. világháború (29) 20.század (157) 20. század (47) amerikai elnökök (2) anno (2) atombomba (4) augusztus 20 (2) aukció (2) bizarr (11) Budapest (2) Churchill (2) csokoládé (2) csókolódzás (2) Dél-Amerika (2) diktátorok (2) divat (2) Egyesült Államok (45) egyháztörténet (2) Egyiptom (6) építészet (7) erotika (2) Észak-Korea (2) évforduló (9) fallosz (2) felfedezések (2) film (7) Finnország (2) fogamzásgátlás (2) Forma-1 (2) fotó (4) fotók (31) fotóművészet (9) Franciaország (10) gyilkosságok (2) háború (3) hadtörténet (14) hajózás (7) halálozás (4) Hasfelmetsző (2) hidegháború (4) Hitler (7) HItler (2) Hollywood (2) holokauszt (2) igazságszolgáltatás (2) II. János Pál (2) III.Richard (2) inkák (2) Irak (2) Irán (2) Izrael (4) Japán (5) játék (2) Jeruzsálem (2) Jézus Krisztus (3) kalózok (2) kémkedés (2) Kennedy (3) Kína (4) királyok (3) királysír (2) kivégzések (4) Kolumbusz (3) kora újkor (2) Közel-Kelet (2) Középkor (24) középkor (3) kutya (2) kutyák (2) Lengyelország (2) London (3) Magyarország (6) Marilyn Monroe (3) merénylet (6) metró (2) Mikulás (2) múmia (2) művészet (2) nácik (8) Nagy-Britannia (23) Nagy Britannia (10) Napóleon (5) neandervölgyi (3) Németország (17) népirtás (2) nők (3) ókor (34) olimpia (2) orosz-japán háború (2) Oroszország (3) orvostudomány (3) őskor (8) pápaság (3) Peru (2) piramis (2) polgárháború (2) régészet (12) rejtély (4) rejtélyek (4) repülés (7) rómaiak (3) Római Birodalom (5) sör (3) sport (5) színes képek (3) Szíria (2) Szovjetunió (8) temetkezés (6) Titanic (3) tudomány (2) Tudta-e (23) újkor (63) ünnepek (4) utazás (2) Vatikán (3) Vietnam (2) világbajnokság (2) zene (5) Többi

Friss topikok

2013. december 03. editors 12 komment

A kísértethajó rejtélye

ship.jpg

1872. december 4-én délután egy óra körül a Portugália és az Azori-szigetek között hajózó Dei Gratia legénysége különös jelenségre lett figyelmes. Egy kétárbocos hajó közeledett feléjük az Atlanti-óceánon, de fedélzetén senki sem tartózkodott. A kapitány, David Reed Morehouse döbbenten állapította meg, hogy az üresen álló hajó a Mary Celeste, amelynek kapitánya jó barátja, Benjamin Briggs volt. Bár az utasok eltűntek, értéktárgyaik érintetlenek maradtak, a konyhában pedig több mint fél évre elegendő élelmet találtak. A rejtély mindmáig megoldatlan.

A Mary Celeste-et 1872. november 5-én azzal a feladattal bocsátották vízre, hogy 1701 hordónyi etanolt szállítson el Genovába. Briggs kapitány felesége és kétéves kislánya, valamint hétfős személyzet kíséretében vágott neki az utazásnak. Sohasem érték el Olaszország partjait.

De mi történhetett valójában? A szakértők a lázadás és a kalóztámadás lehetőségét kizárták, mivel nem találtak dulakodásra utaló nyomokat. A hajó azonban nem volt tökéletes állapotban. A raktérben állt a víz, kilenc hordónyi etanol kiszivárgott, több műszer is meghibásodott, néhánynak nyoma veszett, a mentőcsónak pedig eltűnt. Az ágyak bevetetlenek maradtak, így valószínű, hogy Biggs kapitány az utasok túlélése érdekében – talán a szivárgó alkohol miatti robbanástól tartva – döntött a hajó kiürítése mellett. A hajónapló utolsó bejegyzése november 25-én keletkezett. Ha azonban ekkor voltak rajta utoljára utasok, akkor a Mary Celeste a következő napokban kormányzás nélkül tartotta az irányt, és tett meg több száz mérföldet.

A különös esettel kapcsolatban számos fantáziadús történet látott napvilágot. Sokan ufókat emlegettek, mások tengeri szörnyeket sejtettek a rejtély mögött, és volt, aki szerint az utasok azért tűntek el, mert a hajó áthaladt az elsüllyedt Atlantisz felett. A történetből számos regény, tanulmány és újságcikk született, és egy film is készült, Lugosi Béla főszereplésével. A Mary Celeste igazi legendává vált.

Még több hír a Múlt-kor történelmi magazin oldalán

hajózás rejtély rejtélyek újkor

A bejegyzés trackback címe:

https://mult-kor.blog.hu/api/trackback/id/tr45673401

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gombperec hídlakó 2013.12.04. 10:24:47

Kicsit részletesebben itt lehet olvasni az esetről, ha valakit érdekel:
konteo.blogrepublik.eu/2012/03/01/a-mary-celeste-rejtely/

yomsisi 2013.12.04. 11:56:11

Köszi, mert ez a cikk egyébként lószar.

sarius 2013.12.04. 13:12:30

@Gombperec hídlakó: en is koszonom, az a cikk nagyon kiraly!

keresztény gyökér 2013.12.04. 19:20:53

"Egy kétárbocos hajó közeledett feléjük az Atlanti-óceánon, de fedélzetén senki sem tartózkodott."

A képen egy háromárbocos hajó van.

tattila 2013.12.08. 17:36:19

A rejtély megoldása egy tenger alatti limnikus kitörés.
hu.wikipedia.org/wiki/Limnikus_kit%C3%B6r%C3%A9s
A felszínre érő gáz a tengervíz fajsúlyát lecsökkenti, a hajó (el)merül. A legénység a mentőcsónakba száll, az is elmerül. Amikor a gáz eltávozik a vízből, a hajó visszaemelkedik, ha nem került a raktérbe sok víz.
A cikk nem említi, de ez a Bermuda 3szög egyik nagy rejtélye.
A repülők eltűnését is ez a jelenség okozza. Ha nincs szél, a levegőnél nehezebb gáz egyben marad a felszín felett, ahonnan az oxigént kiszorítja. A replülők motorja az oxigén hiánya miatt áll le.

sanyix 2013.12.08. 17:47:44

@tattila: az a probléma hogy a repülők általában nem pár méter magasan repülnek, hanem párszáz de inkább pár ezer méteren...

tattila 2013.12.08. 18:16:10

@sanyix:
A wiki cikkben ez szerepel:
"A második, ennél még tragikusabb eset a Monoun közelében lévő Nyos-tavon 1986-ban 80 millió köbméter szén-dioxidot lökött a felszínre és ez 1700-1800 ember halálához vezetett."
Ha ez egy tó tud ennyi CO2-t kiadni, az óceán alatti vulkanikus gázkitörések esetén több köbkm gáz is kitörhet. Ez néhányszáz méter vastagságban egyben maradhat. A nagy magasságban repülő gépek nincsenek veszélyben.

sarius 2013.12.08. 22:31:09

@tattila: ha a wiki írta, egymilliárd százalék, hogy úgy is van :)))))))))))))

sarius 2013.12.08. 22:32:10

@tattila: vagyis a hajó elsüllyedt, majd "visszaemelkedett".

Okos vagy. És a cikk írója is okos, ahonnan merítettél.

tattila 2013.12.09. 07:14:51

@sarius:
Csak addig sűlyed, amíg egyensúlyba nem kerül a felhajtóerő a hajó súlyával. Az előbbi állandó, amíg nincs sérülése és nem jut jelentős mennyiségben víz a belsejébe, utóbbi a merüléssel egyenletesen nő. Amikor a két erő kiegyenlítődik, akkor nem sűlyed tovább. Ne tengerfenékig vagy többszáz méter mély merülésre gondolj. Ha a hajótérbe vezető nyilások zárva vannak és a plusz nyomás sem töri be őket, valamint a rések sem nagyok, ez egy rövidebb-hosszabb ideig megmaradó egyensúlyi állapot. A tőkesúly ráadásul egyenesben tartja ekkor is a hajót. (A tengeralattjárók is így működnek, azok viszont erre vannak méretezve, ez a normál üzemi működésük.) Amikor a gáz eltávozik a vízből, annak fajsúlya visszaáll, a hajó is visszaemelkedik a felszínre.
Gázbuborékok miatt csökkent fajsúlyú vízre egy példa, 3:00-nál beszélnek róla: index.hu/video/?s=tag:szennyv%C3%ADz

A jelenség
Vissza a főoldalra
süti beállítások módosítása