HTML

A magazin

Keresse az újságárusoknál!

 15_3_1.jpg

2015 ősz

Magyar sorsok a Gulágon

Előfizetek rá

Facebook

https://www.facebook.com/multkor.tortenelmi.magazin

Címkék

1. világháború (21) 10 tény (10) 19. század (2) 2. világháború (29) 20.század (157) 20. század (47) amerikai elnökök (2) anno (2) atombomba (4) augusztus 20 (2) aukció (2) bizarr (11) Budapest (2) Churchill (2) csokoládé (2) csókolódzás (2) Dél-Amerika (2) diktátorok (2) divat (2) Egyesült Államok (45) egyháztörténet (2) Egyiptom (6) építészet (7) erotika (2) Észak-Korea (2) évforduló (9) fallosz (2) felfedezések (2) film (7) Finnország (2) fogamzásgátlás (2) Forma-1 (2) fotó (4) fotók (31) fotóművészet (9) Franciaország (10) gyilkosságok (2) háború (3) hadtörténet (14) hajózás (7) halálozás (4) Hasfelmetsző (2) hidegháború (4) Hitler (7) HItler (2) Hollywood (2) holokauszt (2) igazságszolgáltatás (2) II. János Pál (2) III.Richard (2) inkák (2) Irak (2) Irán (2) Izrael (4) Japán (5) játék (2) Jeruzsálem (2) Jézus Krisztus (3) kalózok (2) kémkedés (2) Kennedy (3) Kína (4) királyok (3) királysír (2) kivégzések (4) Kolumbusz (3) kora újkor (2) Közel-Kelet (2) középkor (3) Középkor (24) kutya (2) kutyák (2) Lengyelország (2) London (3) Magyarország (6) Marilyn Monroe (3) merénylet (6) metró (2) Mikulás (2) múmia (2) művészet (2) nácik (8) Nagy-Britannia (23) Nagy Britannia (10) Napóleon (5) neandervölgyi (3) Németország (17) népirtás (2) nők (3) ókor (34) olimpia (2) orosz-japán háború (2) Oroszország (3) orvostudomány (3) őskor (8) pápaság (3) Peru (2) piramis (2) polgárháború (2) régészet (12) rejtély (4) rejtélyek (4) repülés (7) rómaiak (3) Római Birodalom (5) sör (3) sport (5) színes képek (3) Szíria (2) Szovjetunió (8) temetkezés (6) Titanic (3) tudomány (2) Tudta-e (23) újkor (63) ünnepek (4) utazás (2) Vatikán (3) Vietnam (2) világbajnokság (2) zene (5) Többi

Friss topikok

2014. április 09. editors 7 komment

10 tény az Eiffel-toronyról

eiffel_1.jpg

1. A Párizs és Franciaország jelképének tartott Eiffel-torony a francia forradalom centenáriumára, az 1889-es párizsi világkiállításra készült el.

2. Az építmény terveit a közhiedelemmel ellentétben nem névadója, Gustave Eiffel, hanem a svájci Maurice Koechlin készítette.

3. A franciákat a mai napig megosztó tornyot kezdetben gyűlölték, és már 1887-ben komoly sajtókampány folyt ellene: a megépítése ellen tiltakozó petíciót háromszáz befolyásos párizsi művész írta alá.

4. A munka 2 évig, 2 hónapig és 2 napig tartott, 7,5 millió frankba került, és ez volt az első olyan építkezés, amelynek minden fázisát végigfényképezték.

5. A 300 méter magas torony négy évtizedig a világ legmagasabb építménye volt: a New York-i Chrysler Building (319m) 1930-ban taszította le a trónról.

6. Az Eiffel-torony fontos szerepet játszott az első világháború idején: a francia hadsereg innen fogott el rádióadásokat és fejtett meg kódolt üzeneteket.

7. A torony 1925 és 1936 között a világ legnagyobb hirdetőoszlopa volt: a francia Citroën autógyár jóvoltából negyedmillió színes villanyégő került az építmény három oldalára. A fényárban úszó tornyot több mint 30 kilométerről is látni lehetett, Charles Lindbergh például ezt használta jelzőfénynek, amikor 1927-ben átrepülte az Atlanti-óceánt.

8. Az Eiffel-torony legfelső szintjén Eiffel kutatóközpontot alakított ki, ahol asztronómiai, meteorológiai, aerodinamikai és fiziológiai kísérleteket, illetve egyéb teszteket végeztek.

9. A tornyot 125 éves történelme során többször le akarták rombolni. Hitler 1944 augusztusában adta parancsba Párizs katonai kormányzójának az ikonikus építmény megsemmisítését.

10. Az Eiffel-toronyhoz néhány halállal végződő vakmerő kísérlet is kötődik, a legismertebb Franz Reichel esete: a Repülő Szabó 1912. február 4-én egy saját maga által készített ejtőernyővel ugrott ki 60 méteres magasságból, ám a szerkezet nem működött, ő pedig szörnyet halt.

Még több hír, érdekesség a Múlt-kor történelmi magazin oldalán

újkor Párizs Franciaország Eiffel-torony

A bejegyzés trackback címe:

https://mult-kor.blog.hu/api/trackback/id/tr465996582

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ubu1 2014.04.11. 12:41:55

Én úgy tudom, hogy az a bizonyos szabó nem annyira ejtőernyőt, mint inkább ruhaként felvehető szárnyakat készített. Azt gondolta, madárként fog tudni repülni, vagy legalább levitorlázni. Rosszul gondolta. A felvételeken az látszik, hogy szinte úgy zuhan le, mint bármelyik öngyilkos.

Bogas 2014.04.11. 13:00:54

"szörnyet halt" ?

McKinney 2014.04.12. 18:19:07

szóval elb... azaz elszabta a wingsuitot...
De mindenki tud repülni, egyszer minimum

jet set 2014.04.13. 08:50:06

Ha nem Eiffel tervezte, akkor ő mit adott hozzá?

teddybear01 2014.04.16. 13:01:35

@jet set: Eiffelé volt az a tervezőcég, ahol Maurice Koechlin dolgozott. Úgyhogy az illető úr egy jó alkalmazottként elvégezte a tervezés aprómunkáját.
Mellesleg Eiffel a torony szabadalmát meg is vette a két ötletgazdától, Émile Nouguier és Maurice Koechlin uraktól. Utóbbi aztán elvégezte a pontos tervezést, egy 72 fős csapatban. Ezeknek tervezőknek a neve aranyozott betűkkel szerepel a tornyon.

Eiffel intézett aztán mindent. Ő fogadtatta el a torony felépítését, Állta az építés árának nagyját, megszervezte és lebonyolította az építkezést.

Szóval csak ennyi köze volt hozzá.

Bogas 2014.04.17. 14:22:20

@Avatar: Arra próbáltam célozni az idézőjellel, hogy ezt egybe kell írni... Nem "szörnyet halt" hanem szörnyethalt.
Vissza a főoldalra
süti beállítások módosítása