HTML

A magazin

Keresse az újságárusoknál!

 15_3_1.jpg

2015 ősz

Magyar sorsok a Gulágon

Előfizetek rá

Facebook

https://www.facebook.com/multkor.tortenelmi.magazin

Címkék

1. világháború (21) 10 tény (10) 19. század (2) 2. világháború (29) 20.század (157) 20. század (47) amerikai elnökök (2) anno (2) atombomba (4) augusztus 20 (2) aukció (2) bizarr (11) Budapest (2) Churchill (2) csokoládé (2) csókolódzás (2) Dél-Amerika (2) diktátorok (2) divat (2) Egyesült Államok (45) egyháztörténet (2) Egyiptom (6) építészet (7) erotika (2) Észak-Korea (2) évforduló (9) fallosz (2) felfedezések (2) film (7) Finnország (2) fogamzásgátlás (2) Forma-1 (2) fotó (4) fotók (31) fotóművészet (9) Franciaország (10) gyilkosságok (2) háború (3) hadtörténet (14) hajózás (7) halálozás (4) Hasfelmetsző (2) hidegháború (4) HItler (2) Hitler (7) Hollywood (2) holokauszt (2) igazságszolgáltatás (2) II. János Pál (2) III.Richard (2) inkák (2) Irak (2) Irán (2) Izrael (4) Japán (5) játék (2) Jeruzsálem (2) Jézus Krisztus (3) kalózok (2) kémkedés (2) Kennedy (3) Kína (4) királyok (3) királysír (2) kivégzések (4) Kolumbusz (3) kora újkor (2) Közel-Kelet (2) középkor (3) Középkor (24) kutya (2) kutyák (2) Lengyelország (2) London (3) Magyarország (6) Marilyn Monroe (3) merénylet (6) metró (2) Mikulás (2) múmia (2) művészet (2) nácik (8) Nagy-Britannia (23) Nagy Britannia (10) Napóleon (5) neandervölgyi (3) Németország (17) népirtás (2) nők (3) ókor (34) olimpia (2) orosz-japán háború (2) Oroszország (3) orvostudomány (3) őskor (8) pápaság (3) Peru (2) piramis (2) polgárháború (2) régészet (12) rejtély (4) rejtélyek (4) repülés (7) rómaiak (3) Római Birodalom (5) sör (3) sport (5) színes képek (3) Szíria (2) Szovjetunió (8) temetkezés (6) Titanic (3) tudomány (2) Tudta-e (23) újkor (63) ünnepek (4) utazás (2) Vatikán (3) Vietnam (2) világbajnokság (2) zene (5) Többi

Friss topikok

2014. december 05. editors 3 komment

Szent Miklós püspök ünnepe

mikulas.jpg

A katolikus egyház december 6-án emlékezik meg Szent Miklós püspökről, aki nagylelkű és bőkezű felebaráti szeretetével a karácsony előhírnöke.

Szent Miklós (Nikolaosz) a keleti egyházak legtiszteltebb szentje, ünnepét nyugaton a 10. század óta tartják. A hagyomány szerint a 3. században született a kis-ázsiai Patarában, gazdag kereskedőcsaládban. Szüleit kiskorában elvesztette, ettől kezdve egy rokona nevelte, s ő ismertette meg a kereszténységgel. Megtérése után Miklós jótékony célokra osztogatta szét örökségét, a hívők pedig égi jelre megválasztották Müra püspökévé. Diocletianus és Galerius császár keresztényüldözése (303-311) idején börtönbe került, de életben maradt, és részt vett a 325-ben tartott niceai zsinaton.

Az emberek tiszteletét és szeretetét jótékonykodásával vívta ki, s tettei miatt már életében szentnek tartották. 343. december 6-án halt meg püspöki székhelyén, sírja ezután zarándokhellyé vált. Amikor Mürát 1087-ben elfoglalták a szeldzsuk törökök, tetemét tisztelői az itáliai Bariba vitték, ahol bazilikát építettek a tiszteletére, s ereklyéit Orbán pápa helyezte el a főoltáron.

Miklós kultusza nem sokkal halála után kezdődött, már a 6. században templomot emelt neki Konstantinápolyban I. Justinianus császár. Csodatettei között tartják számon, hogy vihar idején megmentette egy vízbe esett tengerész életét - ezért ő az utazók, a kereskedők, a zarándokok, a tengerészek és a révkalauzok védőszentje. Amikor városát éhínség sújtotta és egy gonosz hentes három kisgyermeket ölt meg, hogy húsukat kimérje, Miklós leleplezte bűnét és a fiúkat is feltámasztotta - ezért a gyermekek és a diákok védőszentje is.

A nevéhez fűződő leghíresebb legenda így szól: élt Mürában egy szegény ember, aki nem tudta férjhez adni három lányát, mert nem volt pénze hozományra. A dolog Miklós fülébe is eljutott, ám a püspök túl szerény volt ahhoz, hogy nyíltan segítsen. Az éjszaka leple alatt dobott be három erszényt az apának, így a lányok megmenekültek attól, hogy örömlánynak adják őket. Miklós e tettéért a hajadonok és az aggszüzek védőszentje, s oltalmazója a házasságnak és az anyaságnak. Védőszentje továbbá Oroszországnak, Görögországnak, Szicíliának, Lotaringiának és Apuliának, a zálogházak tulajdonosainak, az illatszerészeknek, a gyógyszerészeknek, a pálinkafőzőknek, s Magyarországon Kecskemét városának.

Szent Miklós ünnepe mintegy a karácsony vigíliája, bevezetése, hagyományai összemosódtak a karácsonyi ünnepkörrel. A középkor óta a tizennégy segítő szent közé sorolják őt, a legnagyobb tiszteletet a régi Oroszországban tanúsították iránta. Magyarországon a bizánci kapcsolatok alapozták meg tiszteletét, mintegy hatvan községet neveztek el róla, így például Kunszentmiklóst és Szigetszentmiklóst. Szent Miklós "ökumenikus" szent, amennyiben segített zsidókon is, amikor a keresztények igaztalanul vádolták őket.

A Szent Miklós nagylelkűségéhez és kedvességéhez fűződő történetek nyomán alakult ki a Mikulás-kultusz, mint népszokás. (A Mikulás a Miklós név cseh és szlovák alakja.) A különböző népek kultúrájában szinte mindenütt feltűnik hosszú, prémes, vörös köpenyben járó, deres szakállú, nagy csizmás alakja, személyéhez kapcsolódik a Mikulás-napi ajándékozás szokása. A német nyelvterületen a Mikulásnak fenyegető külsejű "kísérői" is vannak, akik veréssel vagy éppen megevéssel fenyegették a rossz gyermekeket: ilyen volt Németországban a gólyalábon közlekedő Knecht Ruprecht, Svájcban Schmutzli, Ausztriában a nálunk is ismert krampuszok. Az ajándékozás szokása hazánkban a városi értelmiség révén terjedt el valószínűleg német-osztrák hatásra, a falvakba ez csak a múlt században jutott el, jóllehet a magyar parasztságnál korábban is voltak Miklós-napi alakoskodások.

A püspök legendája a különböző népek ajkán más és más változatban élt tovább, ennek megfelelően neve is hol Szent Miklós, Heiliger Nikolaus, Mikulás, hol meg Télapó, Karácsony apó. Az Amerikában ismert Santa Claus a holland Sinterklaas alak torzult változata. A Télapó elnevezés a második világháború után szovjet hatásra terjedt el Közép- és Kelet-Európában: az orosz hagyomány szerint Gyed Moroz (Fagy apó) a jóságos Sznyegurocskával (Hópelyhecske) hozza a fenyőfát az ajándékokkal, de Szilveszter napján.

unnamed (1).jpg

ünnepek ókor

A bejegyzés trackback címe:

https://mult-kor.blog.hu/api/trackback/id/tr186960403

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

E.Katolnai 2014.12.07. 09:38:31

Egy kis történelem a 'hagyomány' helyett:
Az első történelmileg bizonyított feljegyzések Miklósról, Archimandritei Mihálytól vannak a VIII. század végéről, kb. 350 évvel későbbről, mint amikor Miklós állítólag élt. Művének címe: 'A Szentséges Miklós Atyának Élete, Munkája, Csodatételei'. Mihály atya közléseit azért nem szabad komolyan venni, mert sehol nem utal arra: honnét vette adatait, milyen forrásokból merített, ami nem is csoda hiszen nevét, csodatételeit korábban nem ismerték. Természetesen nem mindent ő talált ki, hiszen Miklós legendája több töredék összedolgozásából született meg, de kétségtelen Mihály atyának szabadon szárnyaló fantáziája lehetett. Más, nálánál későbbi hivatkozások sem jelölnek meg semmilyen Mihályt megelőző kútfőt, mint a VIII. század, - mely már önmagában is magáért beszél. Myra városában, - ahol állítólag Miklós tevékenykedett -, nem létezett semmilyen Miklósra utaló hagyomány egészen a IX. századig, mikor a síremlékét is hirtelen megtalálták, benne a szent életű püspök hiánytalanul meglévő csontvázával.
Charles Gordon Browne, Gregory Nazienzen 21. orációja ('Orat.' XXI.) fordításának bevezető szakaszában említi György megjelenését Alexandriában, Athanasziosz halála után.

Ammianus Marcellinus (kb.330-390) történelemíró, 31 kötetes szerzeményének a XXII. könyvének 11. fejezetében foglalkozik György püspökkel. 11:3; „... az Alexandriaiak Georgius püspök ellen fordultak, aki sokszor kimutatta kígyófogát” 11:4: „Ciliciai Epiphanéban született, később sok embert tett tönkre. Tehetségtelensége ellenére és az általános közjó ellenében Alexandria püspökévé választották.” 11:8: „... a város lakossága fogát csikorgatva félelmetes csatakiáltást hallatott, nekirontottak Georgiusnak, megragadták, körbe hurcolták, megtaposták, kezét-lábát kifeszítették és megölték.” 11:10: A brutális tömeg mindezzel még nem volt megelégedve, megcsonkított testét tevére kötözték, a tengerpartra vitték és ott máglyán elégették. Hamvait a tengerbe szórták …”
Epiphanius, Salamis püspöke, 380 körül komponált műve, 'Panarion', 76. fejezetében (I. 3-8), úgy gondolja, „h fontos kiadósan, bő alaposággal megmagyarázni, h György miért nem érdemelte ki a szenté-avatást, pedig azt sokan szerették volna kieszközölni.” Műve megírásakor a Diopolis közeli Eleutheropolis kolostor vezetője volt, tehát közelről ismerhette az eseményeket.

régészeti bizonyságként hozzák fel egyes tudósok a galileai tótól nyugatra lévő, szíriai Shaqr templom maradványait, egyesek a 4. mások a 6. sz.-ra helyezik az építési idejét, ám a hagyaték semmilyen ősi feliratot (ami, Györgyre utalna) nem tartalmaz.
Nazianzi Szent Gergely (Gregory Nazienzen), Athanasziosz halálára írt 21. orációja ('Orat.' XXI.), 16. fejezetében írja: „Ekkor lépett fel, Cappadocia pereméről származó szörnyeteg, alacsony származásból alantas értelemmel bíró, aki nem tiszta vérből származott, mert egy korcs lény volt csupán (…) belopta magát közéletbe, ahol sikerült egy alacsonyrendű hivatalt megkaparintania, melyben disznóhúst szállított a katonaságnak, majd pénzsóvársága rávitte a lopásra, a rábízott javak megdézsmálására. Menekülni volt kénytelen és országról országra vándorolt, olyan volt, mint az Egyiptomból jövő pestis, mikor elérte Alexandriát …” A következő fejezetekben (17-21) ismerteti arcátlan viselkedését, cselekedeteit, hatalomra jutását és csúfos bukását.

E.Katolnai 2014.12.07. 11:16:33

Egy kis történelem a 'hagyomány' helyett:
Az első történelmileg bizonyított feljegyzések Miklósról, Archimandritei Mihálytól vannak a VIII. század végéről, kb. 350 évvel későbbről, mint amikor Miklós állítólag élt. Művének címe: 'A Szentséges Miklós Atyának Élete, Munkája, Csodatételei'. Mihály atya közléseit azért nem szabad komolyan venni, mert sehol nem utal arra: honnét vette adatait, milyen forrásokból merített, ami nem is csoda hiszen nevét, csodatételeit korábban nem ismerték. Természetesen nem mindent ő talált ki, hiszen Miklós legendája több töredék összedolgozásából született meg, de kétségtelen Mihály atyának szabadon szárnyaló fantáziája lehetett. Más, nálánál későbbi hivatkozások sem jelölnek meg semmilyen Mihályt megelőző kútfőt, mint a VIII. század, - mely már önmagában is magáért beszél. Myra városában, - ahol állítólag Miklós tevékenykedett -, nem létezett semmilyen Miklósra utaló hagyomány egészen a IX. századig, mikor a síremlékét is hirtelen megtalálták, benne a szent életű püspök hiánytalanul meglévő csontvázával.
Charles Gordon Browne, Gregory Nazienzen 21. orációja ('Orat.' XXI.) fordításának bevezető szakaszában említi György megjelenését Alexandriában, Athanasziosz halála után.

Ammianus Marcellinus (kb.330-390) történelemíró, 31 kötetes szerzeményének a XXII. könyvének 11. fejezetében foglalkozik György püspökkel. 11:3; „... az Alexandriaiak Georgius püspök ellen fordultak, aki sokszor kimutatta kígyófogát” 11:4: „Ciliciai Epiphanéban született, később sok embert tett tönkre. Tehetségtelensége ellenére és az általános közjó ellenében Alexandria püspökévé választották.” 11:8: „... a város lakossága fogát csikorgatva félelmetes csatakiáltást hallatott, nekirontottak Georgiusnak, megragadták, körbe hurcolták, megtaposták, kezét-lábát kifeszítették és megölték.” 11:10: A brutális tömeg mindezzel még nem volt megelégedve, megcsonkított testét tevére kötözték, a tengerpartra vitték és ott máglyán elégették. Hamvait a tengerbe szórták …”
Epiphanius, Salamis püspöke, 380 körül komponált műve, 'Panarion', 76. fejezetében (I. 3-8), úgy gondolja, „h fontos kiadósan, bő alaposággal megmagyarázni, h György miért nem érdemelte ki a szenté-avatást, pedig azt sokan szerették volna kieszközölni.” Műve megírásakor a Diopolis közeli Eleutheropolis kolostor vezetője volt, tehát közelről ismerhette az eseményeket.
Régészeti bizonyságként hozzák fel egyes tudósok a galileai tótól nyugatra lévő, szíriai Shaqr templom maradványait, egyesek a 4. mások a 6. sz.-ra helyezik az építési idejét, ám a hagyaték semmilyen ősi feliratot (ami, Györgyre utalna) nem tartalmaz.
Nazianzi Szent Gergely (Gregory Nazienzen), Athanasziosz halálára írt 21. orációja ('Orat.' XXI.), 16. fejezetében írja: „Ekkor lépett fel, Cappadocia pereméről származó szörnyeteg, alacsony származásból alantas értelemmel bíró, aki nem tiszta vérből származott, mert egy korcs lény volt csupán (…) belopta magát közéletbe, ahol sikerült egy alacsonyrendű hivatalt megkaparintania, melyben disznóhúst szállított a katonaságnak, majd pénzsóvársága rávitte a lopásra, a rábízott javak megdézsmálására. Menekülni volt kénytelen és országról országra vándorolt, olyan volt, mint az Egyiptomból jövő pestis, mikor elérte Alexandriát …” A következő fejezetekben (17-21) ismerteti arcátlan viselkedését, cselekedeteit, hatalomra jutását és csúfos bukását.

E.Katolnai 2014.12.07. 11:17:50

Folytatnám, ha a szerző nem haragszik meg:
Charles Gordon Browne, az oráció angol nyelvű fordítója egyöntetűen kifejti, h Nazianzi Gergely, ezekben a fejezetekben Szent Györgyről beszél.
Edward Emerson, 'The Mind on Fire', 520 oldalán számol be arról, h Cappadociai György a hadseregnek szállított húst (…), arianus lett (…), elfoglalta Alexandria püspöki székét (…) Julianus hatalomra jutásakor börtönbe vetették, majd a tömeg meglincselte.
Theodosziosz, 510 körül kiadott Szent Föld Topográfiája, említi György Diospolos-i síremlékét, Antoniosz, Arculphus, korai zarándokok 6-8. sz, Lüddát (Diospolis) nevezik meg György püspöki székhelyének. (Herbert Thurston, St. George) Thurston szintén említi a 495-ben Gelasius pápa által kibocsájtott dekrétumot (De Libris Recipiendis), melyben a pápa írja, h György cselekedeteiről már léteztek bizonyos apokrif szerzemények. (A kézirat töredéket Bécsben őrzik.)
Minden idők egyik legnagyobb tudással rendelkező történésze, Edward Gibbon, (Decline-Fall of the Roman Empire, II. 23:5) világosan megírja, h Anglia védőszentje nem más, mint a hírhedt arianus püspök, Athanasziosz ellenfele. Gibbon szégyenletes karakternek mondja Györgyöt.
Maradványai Lüddában temetettek el: Paul Geyer, 'Itinera Hierosol': 139, 176 oldal
Samanta Riches, (St. George 7 oldal) „a bizonytalanul gyanús Cappadociai püspök, György kétségkívül létezett, nem úgy, mint a többi variáció szent Györgye.
Sakkaiai (Maximianopolis) feliratban, György tiszteletére emelt templom építéséről tesz említést 549-ben, Tiberinus püspöksége alatt.
Euszébiosz, (Palesztina mártírjai),aki igencsak jeleskedett a mártírok ismeretében senkit nem említ Palesztinából, akit Györgynek hívtak volna
További információk: E. Wallis Budge, 'George of Lydda', Giles Morgan, 'St. George'.
régészeti bizonyságként hozzák fel egyes tudósok a  galileai tótól nyugatra lévő, szíriai Shaqr templom maradványait, egyesek a 4. mások a 6. sz.-ra helyezik az építési idejét, ám a hagyaték semmilyen ősi feliratot (ami Györgyre utalna) nem tartalmaz.
Vissza a főoldalra
süti beállítások módosítása