HTML

A magazin

Keresse az újságárusoknál!

 15_3_1.jpg

2015 ősz

Magyar sorsok a Gulágon

Előfizetek rá

Facebook

https://www.facebook.com/multkor.tortenelmi.magazin

Címkék

1. világháború (21) 10 tény (10) 19. század (2) 2. világháború (29) 20.század (157) 20. század (47) amerikai elnökök (2) anno (2) atombomba (4) augusztus 20 (2) aukció (2) bizarr (11) Budapest (2) Churchill (2) csokoládé (2) csókolódzás (2) Dél-Amerika (2) diktátorok (2) divat (2) Egyesült Államok (45) egyháztörténet (2) Egyiptom (6) építészet (7) erotika (2) Észak-Korea (2) évforduló (9) fallosz (2) felfedezések (2) film (7) Finnország (2) fogamzásgátlás (2) Forma-1 (2) fotó (4) fotók (31) fotóművészet (9) Franciaország (10) gyilkosságok (2) háború (3) hadtörténet (14) hajózás (7) halálozás (4) Hasfelmetsző (2) hidegháború (4) HItler (2) Hitler (7) Hollywood (2) holokauszt (2) igazságszolgáltatás (2) II. János Pál (2) III.Richard (2) inkák (2) Irak (2) Irán (2) Izrael (4) Japán (5) játék (2) Jeruzsálem (2) Jézus Krisztus (3) kalózok (2) kémkedés (2) Kennedy (3) Kína (4) királyok (3) királysír (2) kivégzések (4) Kolumbusz (3) kora újkor (2) Közel-Kelet (2) középkor (3) Középkor (24) kutya (2) kutyák (2) Lengyelország (2) London (3) Magyarország (6) Marilyn Monroe (3) merénylet (6) metró (2) Mikulás (2) múmia (2) művészet (2) nácik (8) Nagy-Britannia (23) Nagy Britannia (10) Napóleon (5) neandervölgyi (3) Németország (17) népirtás (2) nők (3) ókor (34) olimpia (2) orosz-japán háború (2) Oroszország (3) orvostudomány (3) őskor (8) pápaság (3) Peru (2) piramis (2) polgárháború (2) régészet (12) rejtély (4) rejtélyek (4) repülés (7) rómaiak (3) Római Birodalom (5) sör (3) sport (5) színes képek (3) Szíria (2) Szovjetunió (8) temetkezés (6) Titanic (3) tudomány (2) Tudta-e (23) újkor (63) ünnepek (4) utazás (2) Vatikán (3) Vietnam (2) világbajnokság (2) zene (5) Többi

Friss topikok

2015. március 27. editors 3 komment

Az első magyar nő, aki meghódította az eget

lilly2.jpg

„Akkoriban már 14 napja tartózkodtam a repülőtéren, mégsem volt alkalmam repülni. Aztán egy csodálatos estén, úgy fél 9 tájban, holdfény világította be az egész repülőteret, a hangárok, a körben fekvő hegyek, a Schneeberg, mind ezüstös, lágy fényben látszottak. Egyszer csak odaszól nekem Sablatnig mérnök, a híres pilóta: „Most indulok! Akar velem repülni?” Még hogy akarok-e, ezer örömmel! A kisasszony azonban, aki akkor még velem volt, energikusan tiltakozott, szegényke rettenetesen aggódott miattam, megragadott a hosszú, sárga kabátomnál fogva és nem akart elengedni. Hirtelen elhatározással kicsusszantam a kabátból, a repülőgépnél termettem és még mielőtt a megdöbbent francia kisasszony megértette volna, hogy engem vagy a kabátomat tartja-e a kezében, már önfeledten repültem is Sablatniggal. Olyan érzés volt ez, melyet egyszerűen nem lehet leírni! Először a rövid nekifutás, aztán a felemelkedés, ahol az ember nem érzett rázkódást. … Ha a motor zaja nem lett volna, azt hittem volna, csak álom az egész” - emlékezett vissza első repülésére Steinschneider Lilly.

Lilly, aki a pesti izraelita anyakönyvben Ilkaként lett bejegyezve, 1891. január 13-án született Budapesten egy jómódú zsidó paplangyáros és császári beszállító leányaként. Ugyan másodszülöttként látta meg a napvilágot, de hamarosan ő lett a legidősebb gyermek a családban, mivel bátyját, Hugót nem sokkal Ilka születése után elvesztették. A leány gyermekkoráról keveset tudunk, az úri kisasszonyok szokásos életét élte, mígnem 1910-ben egy Budapesten megrendezett nemzetközi repülőversenyen véglegesen rabul ejtette a repülés, ugyanis - ahogyan azt fentebb is olvashattuk - beszállhatott egy repülőgépbe, ami a levegőbe emelte.

Első lépésként azt a célt tűzte ki, hogy megtanul autót vezetni. Hosszú időn keresztül autómotorjavító-műhelybe járt a motorokat tanulmányozni. A jogosítvány megszerzéséhez szükséges 200 koronát néhány ékszerének zálogba adásával teremtette elő, ugyanis szüleinek nem mondta meg, mire készül. Igencsak meglepődtek, amikor a sofőrjük helyett a lányukat látták meg a családi automobil vezetőülésében. Nem sokkal később otthon előállt azon őrült ötletével, hogy megszerzi a pilótaengedélyt is. Miután meggyőzte szüleit, a lerázhatatlan francia kisasszonyával Bécsújhelyre utazott, s kezdetben olyan pilótákkal repülhetett, mint Roland Garros, akiről a franciaországi Grand Slam-teniszbajnokságot nevezték el

lilly.jpg

A pilótatanfolyamon Karl Illnernél, a híres osztrák aviatikusnál tanult egy Etrich Taube típusú monoplánon. Az osztrák és magyar újságok rendszeresen adtak hírt a pilótajelölt haladásáról, beszámoltak gurulórepüléseiről, majd arról is, amikor már húszméteres magasságba emelkedett gépével. Sikereit nagy érdeklődés, a helyszínen pedig ováció kísérte. A két részből álló pilótavizsga második felét 1912. augusztus 15-én tette le.

Öt nap sem telt el a 4-es sorszámú pilótaigazolvány kiállítása után, amikor Lilly a Magyar Aero Szövetség nagyszabású, nemzetközi repülőversenyén vett volna részt, azonban az édesapja által vásárolt repülőgép nem érkezett meg időben, s nem tudott felszállni. Első nyilvános repülését így két hónappal később Nagyváradon láthatta a kíváncsi nézősereg. Gépével több mint fél órát töltött a levegőben, és a sikeres landolás után az elragadtatott publikum a vállán vitte a hangárokhoz.

Lilly az 1913-as Szent István-napi repülőnapon sem maradt rivaldafény nélkül. Bár leszálláskor gépe nekiszaladt egy homokbuckának és összetört, a pilótanő sérülés nélkül, saját lábán távozott. A rákosi repülőtéren rendezett verseny hivatalos végeredménye szerint Lilly megnyerte a gyorsasági versenyt, aminek köszönhetően egy osztrák aviatikai cég kínált állást a számára. A munka azonban korántsem olyan volt, mint amilyennek megálmodta: a fellegek helyett egy irodában találta magát, ahol francia leveleket kellett lefordítania, így hamar felmondott. A pilótanő a háború kitörése után felajánlotta pilótaszolgálatát a Monarchia Hadügyminisztériumának, de aggódó apja közbenjárására az ápolónői munkával kellett beérnie, amely egyébként korántsem veszélytelen helyen, a front közelében, Lemberg mellett volt.

img_6665_1.jpg

1915 nyarán a háború közepette kötött házasságot Bécsben a Tokióban japán anyától született Johannes Evangelist Virgilio Coudenhove-Kalergi von Ronspergheim gróffal, aki a páneurópai eszmét megfogalmazó Richard Coudenhove-Kalergi bátyja volt. A Csehországba költöző ifjú házaspárt sokáig elkerülte a gyermekáldás; lányuk tizenkét évvel esküvőjük után, 1927 júniusában született.

A náci megszállás idején a család elmenekült Olaszországba, ahol Lilly sokat betegeskedett és nagyon szerény anyagi körülmények, nélkülözések közepette tengette életét. Férje a náci párt tagja volt, s miután emiatt kapcsolatuk megromlott, 1943-ban a gróf nyilatkozatban erősítette meg különélését zsidó származású feleségétől, aki gyermeke érdekeit szeme előtt tartván visszaküldte őt férjéhez, aki megfelelő oktatásban tudta részesíteni. Lilly egy dél-franciaországi birtokra vonult vissza. 84 éves korában, 1975. március 28-án Genfben halt meg. (Más források szerint 1977-ben Nizzában hunyt el.)

cimlap_2015_tavasz_640.jpg

repülés 20. század 1. világháború

A bejegyzés trackback címe:

https://mult-kor.blog.hu/api/trackback/id/tr887310526

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kugi · http://kugi.blog.hu 2015.03.27. 22:39:31

Nem hallottam még róla, köszönöm az infót!

31/48 2015.03.28. 02:21:51

Rendkívül érdekes volt, köszönet a cikkért!

szófogadatlan prókátor 2015.03.28. 08:50:37

Csatlakozom az előttem szólókhoz: én is köszönöm az írást! Soha nem értettem, hogy miközben tudjuk, hogy a magyarok mindig, mindenben ott voltak az élen, ezeket az érdemeket miért nem becsüljük meg jobban.
Vissza a főoldalra
süti beállítások módosítása