HTML

A magazin

Keresse az újságárusoknál!

 15_3_1.jpg

2015 ősz

Magyar sorsok a Gulágon

Előfizetek rá

Facebook

https://www.facebook.com/multkor.tortenelmi.magazin

Címkék

1. világháború (21) 10 tény (10) 19. század (2) 2. világháború (29) 20.század (157) 20. század (47) amerikai elnökök (2) anno (2) atombomba (4) augusztus 20 (2) aukció (2) bizarr (11) Budapest (2) Churchill (2) csokoládé (2) csókolódzás (2) Dél-Amerika (2) diktátorok (2) divat (2) Egyesült Államok (45) egyháztörténet (2) Egyiptom (6) építészet (7) erotika (2) Észak-Korea (2) évforduló (9) fallosz (2) felfedezések (2) film (7) Finnország (2) fogamzásgátlás (2) Forma-1 (2) fotó (4) fotók (31) fotóművészet (9) Franciaország (10) gyilkosságok (2) háború (3) hadtörténet (14) hajózás (7) halálozás (4) Hasfelmetsző (2) hidegháború (4) Hitler (7) HItler (2) Hollywood (2) holokauszt (2) igazságszolgáltatás (2) II. János Pál (2) III.Richard (2) inkák (2) Irak (2) Irán (2) Izrael (4) Japán (5) játék (2) Jeruzsálem (2) Jézus Krisztus (3) kalózok (2) kémkedés (2) Kennedy (3) Kína (4) királyok (3) királysír (2) kivégzések (4) Kolumbusz (3) kora újkor (2) Közel-Kelet (2) Középkor (24) középkor (3) kutya (2) kutyák (2) Lengyelország (2) London (3) Magyarország (6) Marilyn Monroe (3) merénylet (6) metró (2) Mikulás (2) múmia (2) művészet (2) nácik (8) Nagy-Britannia (23) Nagy Britannia (10) Napóleon (5) neandervölgyi (3) Németország (17) népirtás (2) nők (3) ókor (34) olimpia (2) orosz-japán háború (2) Oroszország (3) orvostudomány (3) őskor (8) pápaság (3) Peru (2) piramis (2) polgárháború (2) régészet (12) rejtély (4) rejtélyek (4) repülés (7) rómaiak (3) Római Birodalom (5) sör (3) sport (5) színes képek (3) Szíria (2) Szovjetunió (8) temetkezés (6) Titanic (3) tudomány (2) Tudta-e (23) újkor (63) ünnepek (4) utazás (2) Vatikán (3) Vietnam (2) világbajnokság (2) zene (5) Többi

Friss topikok

2014. június 24. editors 64 komment

Egy idős konkvisztádor dicstelen halála

pizzaro.jpg

Francisco Pizarro a földre rogyott. „Jézus!” – kiáltotta, majd ujjával egy keresztet rajzolt a vérével áztatott padlóra. Lehajtotta a fejét, hogy megcsókolja, ám ekkor egy utolsó kardcsapás véget vetett életének. Gyilkosai az utcára rohantak, és véres kardjukat a magasba emelve, ujjongva jelentették be: „Meghalt a zsarnok! A törvény helyreállt.” 1541. június 26-án egy 18-20 főből álló összeesküvő csoport limai palotájában végzett a hírhedt konkvisztádorral. A fiatalon disznópásztorként tevékenykedő Francisco Pizarro 1530-ben V. Károly német-római császár, spanyol király engedélyével indította meg hadjáratát az inkák földjének meghódítására.

A serege mindössze 180 fős volt, néhány ágyúval és lovakkal. Az inka határt elhagyva felépítették San Miquel (Amotape) erődjét, s 1532. szeptember 24-én innen indult el a kis hadsereg az Inka Birodalom meghódítására. Pizarro november 15-én ért Cajamarcába, amelynek környékén táborozott Atahualpa inka uralkodó. A spanyolok megszállták a várost, majd november 16-án a meghívásukra Atahualpa meglátogatta Pizarrót, aki elfogatta az inkát, az őt kísérő mintegy 3 ezer indián többségét pedig legyilkoltatta. Atahualpa foglyul ejtésével végzetes csapást mértek az egész Inka Birodalomra.

A néhány száz spanyol hódító sikeres hadjáratában nemcsak a technikai fölény (az ágyúk és a lovasság) és a pszichológiai előny játszott szerepet, hanem főként rituális okok: a spanyolok betörése és otromba lépései teljesen megzavarták a bonyolult rítusok szerint élő inkákat, akik el sem tudták képzelni, hogy bárki is kezet merjen emelni uralkodójukra, a Nap fiára.

Atahualpát végül kivégezték, annak ellenére, hogy ígéretéhez híven egy szobányi (88 köbméter) aranyat, és két szobányi ezüstöt adott át váltságdíj gyanánt a spanyoloknak. A hódítók ezután harc nélkül foglalták el a fővárost, Cuzcót. Pizarro az V. Károllyal kötött toledói szerződés értelmében Peru kormányzója lett. Régi társa, Diego de Almagro azonban nemsokára fellázadt teljhatalma ellen, mire válaszul Pizarro 1538-ban megölette.

Almagro hívei bosszút esküdtek. Úgy tervezték, a miséről hazajövet ütnek rajta a kormányzón. Pizarro megtudta, hogy merényletet terveznek ellene, és bár nem aggódott túlságosan, a biztonság kedvéért aznap kihagyta a misét. Amikor az összeesküvők értesültek róla, hogy a kormányzó tud a szándékukról, és otthon marad, már nem volt értelme visszakozni. Módosítottak a terven, és megindultak Pizarro palotája felé.

Az almagristák szinte akadálytalanul törtek be az épületbe. Az idős Pizarro minden erejét összeszedte, és három merénylővel is végzett, mielőtt egy torkára mért döfés leterítette. Az összeesküvők ifjabb Diego de Almagrót kiáltották ki Peru új kormányzójának, 1542-ben azonban őt is elérte végzete: az elveszített chupasi csata után ellenségei kivégezték.

cimlapNYAR3.jpg

inkák újkor konkvisztádor

A bejegyzés trackback címe:

https://mult-kor.blog.hu/api/trackback/id/tr586410713

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2014.06.25. 15:05:31

a sok rítus még csak hagyján lett volna, szerintem. a fő gond az volt, hogy az Inka Birodalom alattvalói közül nem minden népcsoport vinnyogott örömében, hogy az inka alattvalója lehet, meg eleve polgárháborús szituációba léptek bele ezek a jó tolvaj spanyol népek.

Pepibubó 2014.06.25. 15:30:57

@borzash:
"eleve polgárháborús szituációba léptek bele"
Vagy igaz, vagy nem. Ennyi idő után ki tudhatja, amikor azt látjuk, hogy sokakat a mai információs világban, mai napi, közeli történéseknél is meg lehet etetni azzal, miszerint "polgárháborús szituáció" van - szemben a valósággal, mely közönséges hódítás.

borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2014.06.25. 15:37:32

@Pepibubó: Atahualpa éppen háborúzott a testvérével, Huascarral, az eléggé egyértelmű. pont a döntő csata után tartott Cuzco felé, hogy megkoronáztassa magát, amikor szerencsétlenségére belefutott a spanyolokba. analógiákkal meg foglalkozzon, akinek kedve van.

gigabursch 2014.06.25. 15:41:17

Sokmillió őslakos vére szárad a kezükön, a lelkükön.
A kulturális rombolást sem élték túl.

Az meg egy érdekes kérdés, hogy az újvilági és a magyarországi kataklizmatikus események közöt milyen emgdöbbentő párhuzamok és dátumazaonosságok vannak (pl. Mohács - Mexicóváros, stb)

kewcheg 2014.06.25. 15:44:34

Valahogy ma divat a gonosz, sötét középkori felfedezőket feketére lefesteni, ezzel gyakorlatilag a saját európai történelmünket savazni.az éremnek két oldala van.
Lehet hogy Cortez gátlástalan volt, Pizarro meg írástudatalan disznópásztor, de ezekbe a korabeli spanyolokba annyi kurázsi szorult, hogy ma ezekkel az energiákkal hegyeket lehetne mozgatni.Plusz meg kéne nézni hogy miféle népeket is "igáztak le?"
Végezetül: az újvilágba áramlók között szép számmal akadtak gátlástalan kalandorok, gonosztevők, de velük mentek a szerzetesek, tudósok mesteremberek, parasztok is és vitték az evangéliumot..ebből lett a mai latinamerika.Vajon mi lett volna belőle ha az azték meg inka kultúra marad meg?

borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2014.06.25. 15:56:52

@kewcheg: nemrég volt szerencsém Cuzco-t megnézni élőben, szuper hely. a spanyolok a saját városukat az inka épületek alapjaira építették, keresztény templomot az inkba templom alapjára, stb. vagyis nem csak az aranyat lopták el, hanem az akkori világ egyik legnagyobb városát kompletten.

szóval nem kell őket feketére festeni, elég feketék azok maguktól is. továbbá attól még szerintem nem savazza az ember az európai történelmet, hogy ezeket kimondja. ezek a férgek egyszerűen nem vették emberszámba az őslakosokat, mint már előttük annyian, utánuk meg pláne. nem kérte senki az evangéliumot.

Flúgatlan 2014.06.25. 15:57:42

Ez a történet az emberről ad sajnálatos portrét, nem a spanyolokról, az európaiakról, a disznópásztorokról, stb. Sajnos az inkák sem bántak máshogy a náluknál hasonlóan gyengébb népekkel. Meg a sajátjukkal sem, ha épp egymással háborúztak.

Tanulni kell ezekből, dolgozni azon, hogy ilyenek ne ismétlődjenek meg, de nem fogalmazni meg kollektív elítélést, lesajnálást az európai, spanyol, stb. emberekre. Szerencsére ezt a cikk nem teszi, csak pár kommentelő meg sok szobabölcsész.

borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2014.06.25. 16:03:13

@Flúgatlan: az inkák nem voltak angyalok, valóban, azt játszották, hogy a leigázni tervezett népeknek felajánlották, hogy csatlakozzanak a Birodalomhoz, és vigyék az isteneiket a fővárosba, tartsák meg az elitjüket, szokásaikat, stb.

aki nem vállalta, azt leabálták.

nandras01 2014.06.25. 16:03:36

@gigabursch:
"érdekes kérdés, hogy az újvilági és a magyarországi kataklizmatikus események közöt milyen emgdöbbentő párhuzamok és dátumazaonosságok vannak (pl. Mohács - Mexicóváros, stb)"

persze, hogy érdekes, hiszen ilyen hajánál fogva előráncigált "megdöbbentő" hasonlóságokat ezrével találhat, akinek erre áll fel :)
az pedig külön "megdöbbentő" és "érdekes", hogy a mohácsi vész olyannyira vész volt, hogy a csata után a törökök kivonultak az országból, és csak jónéhány évvel később foglalták el budát.
arra a "stb"- re pedig külön kíváncsi lennék...

Mojzes Pál (törölt) · http://mpgondolatok.blogspot.hu/ 2014.06.25. 16:08:18

A behurcolt betegségek is segítették őket, egyes feljegyzések szerint nem is kicsit, érdekes, hogy egy történelmi blog ezt meg sem említi.

conchita 2014.06.25. 16:26:11

Na és az amcsik hogy bánnak az afgánokkal?

Alick 2014.06.25. 16:38:47

@kewcheg: "Vajon mi lett volna belőle ha az azték meg inka kultúra marad meg?"

Ezek a kultúrák már hanyatló fázisban voltak... a gyarmatosítók abban hibáztak, hogy felsőbbrendűségük tudatában nem kutatták végig a kultúra hagyatékát, hátha anno pár dologban tudtak jó dolgokat (építészet, csillagászat, stb.).

BelaVak 2014.06.25. 16:50:39

Vicces ez a sok onmarcangolo fel-europai.
Irtottak az oslakosokat? Persze! Mint ahogy az oslakosok is egeszseges lendulettel irottak egymast mkor haboruztak. A spanyolok semmivel sem voltak kegyetlenebbek, mint pl az aztekok vagy mayak, sot. Istenem, hany ember van, aki buszken (es tudatlanul) veri a mellet, hogy hunok meg portyazo magyarok az osei, mikozben meg a spanyolokat fikazza.

Kozben meg barkit, ha nem nyugat europai, ha 180 fos sereggel leigaz egy tobbmillios birodalmat, zsenialis katonai vezetonek tartanak kerdes nelkul. Itt meg csak az irigy disznopasztorozas megy.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2014.06.25. 16:55:12

@kewcheg: Még örürjenek,hogy egyes törzseket teljesen,másokat meg majdnem teljesen kiirtottak,nem?

borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2014.06.25. 17:01:45

@BelaVak: na ja, de attól még hogy más és vérgeci, a többi vérgeci nem lesz kevésbé az.

na4 2014.06.25. 17:04:59

Egy rohadt geci volt, és azt kapta, amit érdemelt. Ezért utálom a politikusokat. Ahol megjelennek, kő kövön nem marad. Ők ugrasztanak össze népeket, döntenek romba országokat.

A megvalósult amerikai ólom.. 2014.06.25. 17:20:25

@gigabursch: Azért ne vegyük egy kalap alá az őslakosokat. A maya és azték civilizációnál embertelenebb és brutálisabb kevés volt a világon . Gyakorlatilag fehérjetelepként tekintettek az őket körülvevő kisebb törzsekre, ipraszerű áldozati szertartásaikhoz.
Másrészt pedig a spanyolok akaratlanul okozták a legnagyobb károkat az őslakos populációkban., amelyek nem rendelkeztek immunitással az európaiak által hordoztott kórokozókra.

paráznabillegető 2014.06.25. 17:38:17

hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy szegény kondáslegény. olyan szegény volt a lelkem, hogy még egy árva disznaja sem akadt, de mégis malaca volt, mert az újvilágba hajózott, hol kiskirály lett, míg meg nem halt.
ősi spanyol népmese alapján, úgy e?

A hazafiasság nem bűn 2014.06.25. 17:41:50

Háromezer embert modern tömegpusztító fegyverek nélkül lekaszabolni - ahhoz kellett gyomor.

kewcheg 2014.06.25. 17:43:39

@A megvalósult amerikai ólom..: Ez igaz,elég csak megnézni az Apocalypto-t.Úgy tudom, Mel Gibson eléggé utánanézett a történeti hűségnek, a film nyelve is maya és guatemalában forgattak.Másrészt ennek így kellett lennie,nem lehetett másként.a zsidó-keresztény civilizáció a 15-16.szd.-ban elért arra a szintre Európában, hogy meg kellett történnie a felfedezéseknek és a gyarmatosításnak.Ez mutatja ennek a civilizációnak a felsőbbrendűségét.Hiába volt India, meg Kína egyes részterületeken kimagasló,ezek befelé forduló monolitok voltak,képtelenek az expanzióra.Semmit nem vettek át,és semmit önként nem adtak át.Az iszlám meg szimplán egy romboló,élősködő ideológia volt.Ezért-is -kellene büszkének lennie Európának a gyökereire.(nem az olyan gyökerekre gondolok,mint akik most az eu.-ban ülnek...:)))

paráznabillegető 2014.06.25. 17:44:33

@A hazafiasság nem bűn: akkoriban ez könnyed rutin volt ám.
mennyél el a szentendrei... szal van ott valami múzeum, már nem emlékszem a nevére, abban frankó középkori metszetekkel a hitetlenek túlvilágra segítéséről. csak kard, kés meg bazi nagy kövek.
remek móka...

NekemNemEzKell 2014.06.25. 17:50:56

@kewcheg: "Plusz meg kéne nézni hogy miféle népeket is "igáztak le?"
Ez mit jelent?

kewcheg 2014.06.25. 17:55:51

@NekemNemEzKell: olyanféle népeket,akiknél napi rutin volt az emberáldozat.Szerinted véletlen, hogy Corteznek a veracruzi kikötést követően pár hónappal már 50ezer indiánja volt? A tlaxkalák nem voltak hülyék, a jobbik rosszat választották az aztékok meg a spanyolok közül...

2014.06.25. 18:00:49

@paráznabillegető: Hát igen, innen is látszik, hogy volt lehetőség a 16. században is a karrierre: disznópásztorból kormányzó. És még csak a király szülőfaluja vízvezetékszerelőjének sem kellett lenni hozzá :-)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.06.25. 18:13:31

@A megvalósult amerikai ólom..: Azt nekem még senki nem magyarázta meg, hogy hogyan lehat az, hogy csak a fehér ember fertőzte meg ismeretlen kórokozókkal az őslakosokat, de fordítva ez ezek szerint nem történt meg?

prukker 2014.06.25. 18:31:32

@kewcheg: Figyi, Európa gyökere nem a kereszténység, hanem a rómaiak meg a görögök voltak.
A keresztények ezeket a "vallásokat" hányták kardélre. Vagy éppen a szimpatikus dolgokat ellopták és beleépítették a Könyvecskéjükbe.

prukker 2014.06.25. 18:33:22

@molnibalage: Pedig elég csak belegondolni. (A szóviccet a spanyolnátháról most kihagynám.)

paráznabillegető 2014.06.25. 18:41:37

@molnibalage: volt ilyen dolog a középkorban, hogy pestisjárvány. biz rendesen megtizedelte a fehér lakosságot, mondhatni, hullott a férgese.
aki megmaradt, annak jó kis immunrendszere volt ám,amit továbbadott az ivadékainak is.
hát így...
amúgy fertőződtek a fehérek is, csak számban jóval kevesebben, mint az őslakosok, de hát kevesebben is voltak, ugye. arányaiban persze már nem biztos, de hát bőséges volt az óhazából az utánpótlás, kit érdekelt?

Gekko 2014.06.25. 18:52:27

@borzash: Ez szerintem rettentő korlátolt megközelítés. Tették, amit hittek, tudtak, értettek. Nekik ennyi volt a világ. A felfedezések korában még messze nem találták fel a liberalizmust, a multikultit és a toleranciát. Ugyan így igázták le egymást az európai népek is, semmibe véve életet, nyelvet, kultúrát.
A történelem nem moralizál, és nem is túl romantikus. Leginkább a túlélésről, az erőforrások birtoklásáról szól.

borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2014.06.25. 18:59:45

@Gekko: persze, ez tény, csak nagyon felbaszott, amit Peruban láttam. én is csak saját magam tudok lenni, érted, ahogy annó ők is :)

A megvalósult amerikai ólom.. 2014.06.25. 19:04:40

@molnibalage: Biztos fordítva is volt, de erről nem beszélnek. (Gondolj csak bele, ha ma mész ilyen egzotikus országokba hány védőoltást kell beadatnod.)) Egy kisszámú fertőző populáció hatolt be egy jóval nagyobb populációba, Visszaút pedig csak keveseknek volt, ők is több hetes hajóút után érhették csak el Európát.,Így visszafelé kevésbé volt jellemző a fertőzés.

A megvalósult amerikai ólom.. 2014.06.25. 19:09:32

@kewcheg: Az Apocalyptoban mayák ejtettek foglyokat áldozati szertertásaikhoz. Az Aztékok még náluk is elvetemültebbek voltak, és több embert áldoztak fel. Egyes történészek szerint , ha nincs spanyol hódítás, akkor az Aztékok a Maya területeket is meghódították volna.

A megvalósult amerikai ólom.. 2014.06.25. 19:11:57

@borzash: Az őslakosok egymást sem vették nagyon emberszámba.

erol 2014.06.25. 19:21:55

Azért annyira nem kell siratni szegény, ártatlan, kedves őslakosokat sem. Elképesztően brutális és kegyetlen népség volt.

prukker 2014.06.25. 19:25:38

@erol: A mai értékrend szerint. Ne feledd, az erkölcs helytől és időtől függ.(Taigetoszt is Európában kell keresni pl)

waldorfbalcon 2014.06.25. 19:27:13

A spanyolok ugyanígy áldoztak embert vallási célból, csak azt inkvizíciónak nevezték. Ja, és több volt benne a kínzás, mert ők ilyen funy srácok voltak.

erol 2014.06.25. 19:34:38

@prukker: Ok. De akkor miért a spanyolok a fekete seggűek?

erol 2014.06.25. 19:36:02

@waldorfbalcon: "Akkoriban ez volt a népszokás.."

waldorfbalcon 2014.06.25. 19:43:28

@erol: Engem mindig lenyűgözött, hogy a szeretet vallását kínzással ünneplik és gyilkolással terjesztik. Olyan megnyugtató, puha érzés...

kewcheg 2014.06.25. 19:57:37

@waldorfbalcon: Tévedsz, hombre..:) az inkvizíció célja nem a gyilkolászás volt, hanem a lelkek megmentése.Lehet nevetni,de ezt akkor komolyan vették,hitték.A lélek fontosabb volt a testnél.Egyébként minden vádlott visszatérhetett az egyházba, és akkor irgalmat gyakoroltak vele szemben.A máglyán is a legtöbb elítéltet előzőleg megfojtották.Ez mai szemmel kegyetlen, de Jézust is irgalomból korbácsolták meg szöges ostorral,hogy a seblázban hamarabb meghaljon. Pedig az a művelt Róma volt...

A megvalósult amerikai ólom.. 2014.06.25. 20:01:52

@kewcheg: Nem mellesleg az inkvizíció közel sem követelt annyi áldozatot, mint amennyi ma a köztudatban van. Annyit meg méginkább nem, amennyit a mezoamerikai indián kultúrák áldozati szertartásaikhoz felhasználtak.

A megvalósult amerikai ólom.. 2014.06.25. 20:06:46

@waldorfbalcon: Gondolom az inkvizícióra utalsz. Ez nagyágrendileg kevesebb áldozattal járt, mint az azték emberáldozati szertartások. A spanyol inkvizíció, amelyhez az áldozatok jó része köthető( a római inkvizícióban ritkább volt a halálos ítélet) pedig legalább választási lehetőséget hagyott. Aki hajlandó volt áttérni, megmenekülhetett. A mezoamerikai kultúrák áldozatai számára nem volt választási lehetőség.

prukker 2014.06.25. 20:14:55

@erol: Végül is a nagyra tartott, a "vadaknáé" felsőbbrendűnek tartott kereszténységünk zászlaja alatt és érdekei miatt irtottak embereket.
Tehát mi is a különbség akkor köztük? A páncéljuk meg a fegyvereik.

kewcheg 2014.06.25. 20:15:13

@A megvalósult amerikai ólom..: Hát igen, de ma trendi az alábbiak fikázása:
-egyház
-sötét középkor(főleg az európai)
-hagyományok
és ami ezzel jár
ezzel fordított arányban dicsőítendő
- szegény őslakosok
-európán kívül minden birodalom az ókortól napjainkig mert egzotikus
- mindenféle alter keleti hiedelem
-babona
-szaracénok a keresztes háborúkban etc.etc.

prukker 2014.06.25. 20:21:51

@A megvalósult amerikai ólom..:
"A mezoamerikai kultúrák áldozatai számára nem volt választási lehetőség."
Ez is tévedés, ugyanis az áldozatokat a család adta oda és kifejezetten megtiszteltés volt áldozatnak lenni.
Látod, te is csak egy oldalról nézed a dolgokat. Kamikazékat megérted? Öngyilkos arabokat megérted? Az inka áldozatok ugyanez a kérdéskör...

prukker 2014.06.25. 20:23:05

@kewcheg: A egyház fikázása régebben is trendi volt, csak sokkal kevesebben élték túl.

prukker 2014.06.25. 20:24:41

@kewcheg: Az egyház fikázása régebben is trendi volt, csak kevesebben élték túl, mint manapság.
Bánod, mi?:)

kewcheg 2014.06.25. 20:25:01

@prukker: többen mint hinnéd...ateisták abban a korban is voltak...

kewcheg 2014.06.25. 20:27:01

@prukker: ez tévedés.a család nem adta oda, beszedték adóba, apja,anyja meg ott sírt ahol senkise látta...vagy szimplán hadifogoly

waldorfbalcon 2014.06.25. 20:27:04

@kewcheg: Ó, hát így mindjárt más! Igen, a lelkekért, mennyire világos! Nem is értem, hogy az a buta Jézus, abban a sötét ókorban miért nem spanyolcsizmával, hüvelykszorítóval és fejroppantóval térített, mint a felvilágosultabb későbbi korok. A kis butus, biztos kiment a fejéből! De hát mire való a fejlődés, nem igaz? Milyen szerencse, hogy mindig van előre!

kewcheg 2014.06.25. 20:33:26

Nézzünk inkabb meccset..:)

bloggerman77 2014.06.25. 21:03:39

@prukker:

"Ez is tévedés, ugyanis az áldozatokat a család adta oda és kifejezetten megtiszteltés volt áldozatnak lenni."

**

Az aztékok áldozatvadász hadjáratokat tartottak, hogy legyen emberanyag az emberáldozatokhoz.
Mint írták fennebb, Cortés-hez 50 ezer indián csatlakozott az aztékok ellen. Biztos azért, mert önként fel akarták áldoztatni magukat egy teocali tetején :)

bloggerman77 2014.06.25. 21:05:24

@waldorfbalcon:

Ne ferdíts. Az inkvizició NEM térített. A térítést misszionáriusok végezték redukciókban.

waldorfbalcon 2014.06.25. 21:38:13

@bloggerman77: Nem ferdítek, az inkvizíció megkínozta és meggyilkolta az embereket egyházi megbízásból. Ezzel rögtön megszegte a legfontosabb parancsolatot, és megtagadta a jézusi tanítást. Bár ha találsz olyan részt, hogy öld meg felebartátodat, akkor újra átgondolom.

prukker 2014.06.25. 21:41:24

@kewcheg: Voltak,persze, csak igyekeztek kiirtani őket.Mert ez az Egyház ilyen egy darab.

prukker 2014.06.25. 21:42:05

@bloggerman77: És én szerinted aztékokat írtam vagy inkákat?

Anselmo 2014.06.25. 22:00:06

Az inkák nem áldoztak embert. Építettek viszont utakat az Andokban, erre nem sok civilizáció képes. A spanyolok meg jól kiirtották őket. Az inka birodalom helyén létrejött "keresztény" országok nagy része csóró koszfészek.
Inkvizíció: semmiben sem jobb az emberáldozatnál. Embereket öltek vallási okokból, mert úgy gondolták, az istenük ezt várja el.
A Gulliverben hallottam ezt a mondatot: "Mi civilizáltak vagyunk, csak okkal háborúzunk. Például ha a szomszédunk gyengébb nálunk."

kewcheg 2014.06.25. 22:31:41

@Anselmo: bolívián kívül annyira azért nem csóró egyik sem.bolívia meg szinte 90 százalékban megmaradt indián így hát a csóróságról nem a kereszténység tehet...

A megvalósult amerikai ólom.. 2014.06.25. 22:34:39

@prukker: Nagyon kevered a dolgokat. Az azték és maya civilizációkban a legyőzött törzsek férfitagjait áldozták fel. Sőt az aztékok pusztán áldozatszerzési célból még háborút is indítottak (virágos háború). A mayák pedig ha nem volt elég feláldozandó az ünnepeikhez ,kisebb expedíciókat indítottak fogolyszerzési célból (erről szólt a Apocalypto című film is). Mindkét kultúrában ipari méreteket öltött az emberáldozat. Ez szerves része volt az életüknek.
Azt a hülyeséget meg honnan veszed, hogy én megértem az öngilkos arabokat?? Ha már nézegeted a kommentjeimet, legalább olvasd el őket rendesen!

A megvalósult amerikai ólom.. 2014.06.25. 22:35:52

@kewcheg: Sajnos ez főként a történelmi ismeretek hiányából fakad náluk..

showeyes 2019.05.22. 09:32:26

Származása segítette ebben.
Vissza a főoldalra
süti beállítások módosítása