HTML

A magazin

Keresse az újságárusoknál!

 15_3_1.jpg

2015 ősz

Magyar sorsok a Gulágon

Előfizetek rá

Facebook

https://www.facebook.com/multkor.tortenelmi.magazin

Címkék

1. világháború (21) 10 tény (10) 19. század (2) 2. világháború (29) 20.század (157) 20. század (47) amerikai elnökök (2) anno (2) atombomba (4) augusztus 20 (2) aukció (2) bizarr (11) Budapest (2) Churchill (2) csokoládé (2) csókolódzás (2) Dél-Amerika (2) diktátorok (2) divat (2) Egyesült Államok (45) egyháztörténet (2) Egyiptom (6) építészet (7) erotika (2) Észak-Korea (2) évforduló (9) fallosz (2) felfedezések (2) film (7) Finnország (2) fogamzásgátlás (2) Forma-1 (2) fotó (4) fotók (31) fotóművészet (9) Franciaország (10) gyilkosságok (2) háború (3) hadtörténet (14) hajózás (7) halálozás (4) Hasfelmetsző (2) hidegháború (4) Hitler (7) HItler (2) Hollywood (2) holokauszt (2) igazságszolgáltatás (2) II. János Pál (2) III.Richard (2) inkák (2) Irak (2) Irán (2) Izrael (4) Japán (5) játék (2) Jeruzsálem (2) Jézus Krisztus (3) kalózok (2) kémkedés (2) Kennedy (3) Kína (4) királyok (3) királysír (2) kivégzések (4) Kolumbusz (3) kora újkor (2) Közel-Kelet (2) középkor (3) Középkor (24) kutya (2) kutyák (2) Lengyelország (2) London (3) Magyarország (6) Marilyn Monroe (3) merénylet (6) metró (2) Mikulás (2) múmia (2) művészet (2) nácik (8) Nagy-Britannia (23) Nagy Britannia (10) Napóleon (5) neandervölgyi (3) Németország (17) népirtás (2) nők (3) ókor (34) olimpia (2) orosz-japán háború (2) Oroszország (3) orvostudomány (3) őskor (8) pápaság (3) Peru (2) piramis (2) polgárháború (2) régészet (12) rejtély (4) rejtélyek (4) repülés (7) rómaiak (3) Római Birodalom (5) sör (3) sport (5) színes képek (3) Szíria (2) Szovjetunió (8) temetkezés (6) Titanic (3) tudomány (2) Tudta-e (23) újkor (63) ünnepek (4) utazás (2) Vatikán (3) Vietnam (2) világbajnokság (2) zene (5) Többi

Friss topikok

2013. június 12. editors 61 komment

A Csontváz-tó rejtélye

csonvazak1.jpg

A második világháború kellős közepén, 1942-ben az észak-indiai brit erők riasztó felfedezésről számoltak be a Himalájában. Több mint 5 000 méterrel a tengerszint felett a befagyott Roopkund-tó körül több száz emberi csontváz hevert. Azon év nyarán a kínai határhoz közel fekvő tó felolvadt, s a jég fogságából még több maradvány került elő a vízben lebegve, illetve a parton feküdve.

A világháború forgatagában eleinte úgy gondolták, hogy a magashegységben japán katonák csontvázait találták meg, akik egy expedíció keretében akartak átkelni Indián, hogy meglepjék a szövetséges erőket Nyugat-Ázsiában. A brit kormány rettegett egy esetleges japán szárazföldi invázió miatt, s gyorsan oknyomozókat küldtek ki a helyszínre. A vizsgálatok során rájöttek, hogy a csontvázak nem japán katonák maradványai, hanem jóval régebbi időkből valók. Számtalan elmélet született a járványtól kezdve a földcsuszamláson át a rituális gyilkosságig. Hat évtizedig azonban senki sem tudott fényt deríteni a Csontváz-tó titkára.

2004-ben egy tudományos expedíció adta az első elfogadható magyarázatot a rejtélyes halálesetekre. A megoldás talányosabb lett, mint azt bárki is gondolta volna. A holttesteket i. sz. 850-re datálták, a DNS-vizsgálatok pedig azt mutatták, hogy két különböző embercsoporthoz tartoztak a holttestek: egy több száz fős, rokoni kapcsolatban álló családi törzshöz és egy kisebb létszámú csoporthoz. Gyűrűket, lándzsákat, bőrcipőket és bambuszbotokat találtak a közelben, a szakértők pedig arra következtettek, hogy egy csoport zarándok helyi hordárok segítségével vághatott át a völgyön 1160 évvel ezelőtt.

Az elemzések azt mutatták, hogy mindannyian hasonló módon hunytak el: a fejükre mért ütésektől. Azonban a koponyacsontokon látható apró, de mély repedések alapján úgy tűnik, hogy nem fegyver, hanem valamilyen kerek tárgy okozhatta a sérüléseket. További furcsaság volt, hogy csak a fejnél, illetve a vállaknál találtak ilyen sérüléseket, tehát felülről érkezhetett a csapás. A kutatók ebből már le tudták vonni a végkövetkeztetést: a több száz zarándok és a tucatnyi hordár életének egy hirtelen jött, hatalmas erejű jégeső vetett véget. A jégeső ritkán halálos, ám csapdába esve egy völgyben, mindenféle menedék nélkül a 9. századi utazóknak esélyük sem volt elmenekülni az égből jövő, teniszlabda méretű jégdarabok elől.

csonvazak2.jpg

csonvazak3.jpg

csonvazak4.jpg

További hírek a Múlt-kor Történelmi Magazin oldalán 

rejtély 2. világháború csontvázak India

A bejegyzés trackback címe:

https://mult-kor.blog.hu/api/trackback/id/tr905357156

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Brian Cohen 2013.06.13. 09:41:27

És a jégeső rögtön elállt azon a helyen amint valaki földrekerült. A testét így nem érte több ütés és sérülés.

Majd elfelejtettem, a zarándokok olyan hülyék, hogy nem húzták fel a sátraikat. Vagy úgy indultak el mint ahogy én megyek fel a Normafához (ti. sátor és takaró nélkül).

Don Quixote de la Ferko 2013.06.13. 09:54:22

@Brian Cohen:

Jót nevettem rajtad.
Nagyon nagy képzavarban élsz.
Te biztos felhúzott sátorral a hátadon vándorolsz.

ombie 2013.06.13. 10:14:55

És annyi eszük nem volt, hogy a batyujukat a fejük fölé emeljék?

Dworkyll · http://ekonyvolvaso.blog.hu/ 2013.06.13. 10:20:37

@Brian Cohen: Csak spekulálok: A koponyát nem védi felülről semmi, és a váll is védtelen fölülről. Ha emberünk letrül, akkor max abordáin lenne látható további sérülés, de a hosszúcsontok 1000 év alatt mástol is összetörnek, honnan tudod, hogy melyik törést okozta a jégeső, melyiket, hogy ráléptek.

És persze lehettek túlélők, akik viszont elmentek onnan. Nem tudni, hogy mekkora csoport volt, akit elkapott a jégeső.

vittore 2013.06.13. 10:28:54

@kovi1970: Vicc ez a magyarázat. Totál életszerűtlen.

2013.06.13. 10:42:07

Olvasás közben nekem meteorit ugrott be, mielőtt a jeges részhez értem volna. Szerintem egy még a levegőben felrobbant változat nem kizárt vagy tévedek?

Dilis Csávó 2013.06.13. 10:46:38

@Brian Cohen: A tes mar nicns meg, csak a csontvaz. A testen is okozhattak seruleseket a jegdarabok, de ezek mar elbomlottak, mig a koponyat a kulvilagtol csak a hajas fejbor valaszta el, es igy azon rogton nagy es maradando serulesek keletkeztek.
Tehat helyes az elmeleted: a testeket is erte serules, csak mara mar elbomlottak.

falcon2009 2013.06.13. 10:52:21

azért az életszerűtlen, hogy a kezeken nincs sérülés.. azzal védekezne ösztönösen az ember, ujj törések tenyéren sérülések csak keletkeznének, ott se vastag a bőr!

tjunior 2013.06.13. 11:00:39

@Brian Cohen: ja, mert egy sátor megvéd a teniszlabdányi jégdaraboktól...

inkvisitor 2013.06.13. 11:12:54

Valaki nézte a dátumot? Isz 850! Mennyi maradt a törékeny ujjcsontokból 1200 év után a szabadban? Csak a nagyobb csontdarabok maradtak meg jobb állapotban. Völgyban voltak, nem látták a közeledő felhőket, a hirtelen föléjük érő hatalmas jégverés sok áldozatot szedett, a túlélők meg az istenek haragjától tartva nem mert visszamenni a helyszínre, főleg ha nem túl barátságos szomszédok voltak a környéken.

Tomycat 2013.06.13. 11:45:59

hahahaha.... barmi is volt, ez nem valoszinu.

Brian Cohen 2013.06.13. 12:01:54

Örülök a sok hozzászólónak. Csak jelezném, hogy a himalájában minden nép nagy vastag sapkát vagy kalapot hord. A minuszokat sem élik túl a zarándokok rengeteg állatbőr takaró és sátor nélkül. Másszóval minden zarándoknál/vándornál/kereskedőnél van rengeteg takaró és szinte mindíg sátor.

2013.06.13. 13:15:10

@Brian Cohen: ráadásul 5000 méteren, tuti volt valami a fejükön, korai középkoriak voltak, nem hülyék...

Dworkyll · http://ekonyvolvaso.blog.hu/ 2013.06.13. 13:15:40

@Brian Cohen: Figy, pár éve volt egy rohadt nagy jégeső/vihar valahol a Nyírségben. Bőven 2000 után. Elkapott egy lóversenyt, ott a civilizáció közepén. Ne tudd meg, hány lovat kellett elaltatni utána, olyanok voltak a sérüléseik. És az egy sima mai jégeső volt, civilizációval meg tudatos lótartásban jártas emberekkel. Akkor nekem simán belefér, hogy ott a jégesőtől betliztek. Vagy mástól.

És még mindig ott a kérdés, hogy 1200 év után milyen sérüléseket fed még ez az az 1200 év, ugye. A koponyasérülés látványos, az apróra tört hosszúcsontokról, kézcsontokról meg a fene se tudja, hogy mitől törtek apróra.

A sok tamáskodótól meg szeretnék kérni védhető alternativákat ;-), vagy védhető cáfolatot erre.Mert ez sem több így egy munkahipotézisnél, amit nyilván bizonyítani kell. A nem valószínű az nem magyarázat.

Brian Cohen 2013.06.13. 13:42:37

@Dworkyll: Nem kétlem hogy jégesőben komolyan megsérülhetnek a versenylovak.

Mindazonáltal hadd hívjam fel a figyelmedet, hogy a lovk ritkán hordanak vastag kalapot és bundát. A sátorponyvát és takarót is szinte sosem terítik magukra.

A sajnálatos kényszervágások rendszerint nem halálos sérülés miatt vannak, hanem a tulajdonos nem tartja gazdaságosnak a gyógyítást. A kényszervégés szerencsére ritka az emberek esetében.

Tényleg komolyan elgondolkoznék az eseten ha legalább egy zsoké vagy néző is ott maradt volna. Anélkül viszont nem.

"A sok tamáskodótól meg szeretnék kérni védhető alternativákat .." Még egy tömeges, vallási indíttatású öngyilkosságot((vagy kölcsönös gyilkosságokat) is valószínűbbnek tartok mint a jégesőt.

Simán lehet mérgezés is ami végzett a legyengült emberekkel. Vészes hasmenés, typhoid láz, vérhas ... sajnos rengeteg lehetőség van.

Mistral1011 2013.06.13. 13:50:01

A kulcsszó kimaradt a szövegből: brit tudósok találták meg a magyarázatot...
:-)

ombie 2013.06.13. 13:54:27

És az mondjuk nem lehet, hogy egyszerűen jól elverték őket bunkókkal vagy husángokkal? A zarándokok nem voltak jól felfegyverezve, szóval védekezni nem igazán tudtak.
A támadók meg már nyilván rég leléptek, és vittek, amit tudtak. A vezetőjük meg különösen vérengző lehetett és meg akart öletni minden zarándokot, mert pl egy másik szektához tartozott, vagy nem csípte ezt a népet, vagy csak simán pszichopata volt.

Szelid sunmalac 2013.06.13. 14:01:11

Szerintem meg a repulokbol kieso megfagyott hugy olte meg oket!

Cpt. Flint 2013.06.13. 14:02:41

Azért az alkarcsontokon (fejre kulcsolt karral védik az emberek a fejüket) és leginkább a sípcsontokon (már fekvő áldozatnál) kellene még ugyanilyen jeleket találni megerősítésként.

i!i 2013.06.13. 14:03:40

@laptop szerviz: Nekem is a meteorit darabkák ugrottak be olvasás közben, de legalább annyira valószínűtlen, mint az, hogy egy kiadós jégverésbe belehalt ennyi ember...

Cpt. Flint 2013.06.13. 14:04:50

@Dworkyll: "És persze lehettek túlélők, akik viszont elmentek onnan." Azok szerintem nem hagyták volna szanaszét a holttesteket.

Cpt. Flint 2013.06.13. 14:07:48

@Dworkyll: "Elkapott egy lóversenyt, ott a civilizáció közepén. Ne tudd meg, hány lovat kellett elaltatni utána, olyanok voltak a sérüléseik."
Hány ember halt meg? A lovak nem tudnak védekezni ilyesmi ellen (különösen, ha meg vannak kötve), de most emberekről beszélünk, akiknek van kezük, eszközeik, málhájuk...

Cpt. Flint 2013.06.13. 14:11:55

Szerintem amúgy a jeti volt. Fejbedobálta a népeket (nem egyszerre, hanem évek alatt) kővel, és oda hordta össze őket. És azért kétféle és rokoni DNS, mert csak a környékbeli 1-2 falu lakói mászkáltak ott mindig, akik meg mind rokonai egymásnak, ahogy ez elzárt településeknél szokásos.

Zerwikaptur - Hármat egy csapásra! 2013.06.13. 14:22:52

Az nem lehet, hogy rituálisan agyonütötték egymást?

Szelid sunmalac 2013.06.13. 14:38:37

@Cpt. Flint: A Jeti kedves allat, es kulonben is szemmelveressel ol!
A DNS meg azert ketfele, mert az egyikfele ferfi, a masik meg nofele. Egyebkent meg ferj es feleseg, ezert rokoni.

IdomitottFoka 2013.06.13. 14:42:55

@Brian Cohen: A vastag sapka olyan sokat nem ér. 500 méterről leesve egy teniszlabda méretű jégdarab egy pisztolylövéssel felér. A mérgezés nem magyarázza meg a koponyasérüléseket, ha nem jégeső, vmi akkor is fejbevágva ölte meg őket.

Szelid sunmalac 2013.06.13. 14:48:03

@Zerwikaptur - Hármat egy csapásra!: Kiskanallal addig utogettek egymas fejet, amig repedesek lettek a koponyajukon, es belehaltak?

Bicikliző medve 2013.06.13. 14:52:15

@Cpt. Flint: így van ,viszont itt teniszlabda nagyságú jégről van szó ,ott pedig egy normál jégesőről.

tjunior 2013.06.13. 14:57:57

@Brian Cohen: Egyszerű a bizonyítás, span fel a háztetőre, dobjon rád 1-2 kilós jégdarabot, kíváncsi leszek arra a sapkára amiben alá mersz állni, hajrá, szurkolok! :)

tjunior 2013.06.13. 15:00:14

@Cpt. Flint: 5000 fölött, eltemetik? Kicsit kavicsos a talaj, vagy lecipelik a hegyről? Max összepakolják egy helyre.

Bicikliző medve 2013.06.13. 15:05:52

@tjunior: Meg kissé fagyott is lehet a talaj 5000 fölött.

pamut 2013.06.13. 15:11:24

Hát ez valóban hihetetlen. Ha csak nem fürdőnadrágban flangáltak több mint 5 000 méterrel a tengerszint felett, akkor volt náluk/rajtuk vastag ruha, meg valamilyen cókmók is. Ha jön a jégeső, a fejük fölé tartják, ahogy ma is tennék az emberek a hátizsákjukkal.

ErrOr 2013.06.13. 15:24:24

a teniszlabda nagyságú jég meglékeli a fejeket, nem apró töréseket okoz, és ha valami a koponya csontot meg tudja törni, akkor az más csontokat is törne. A teniszlabda méretű jég súlya meg 16 dkg alatt van. Nem 1-2 kiló.

Capt. Hindsight 2013.06.13. 15:46:53

@Cpt. Flint: A jeti a tettes, letérdeltette a csóringereket és a bránerével összeverte őket!

Szelid sunmalac 2013.06.13. 15:48:55

@ErrOr: Igen, de mint kiderult, vastag sapka volt rajtuk. Meg a jeti is folejuk allt.

kergezerge · http://kergezerge.blog.hu 2013.06.13. 15:54:18

@ċsirke72: és különben sem temetkeznek földbe arrafelé. A keselyűknek teszik ki a testeket, esetleg elégetik őket, ha van hozzá fa és valami jó ok rá.

ErrOr 2013.06.13. 15:55:29

@Szelid sunmalac-Elmeny designer: az lehet, de mi van, ha a CERN-ben gyorsították a jeget közel fénysebességre, és az ütötte át a jeti-sapka védelmet? Hoppá, Svájc hadba lépett...

IdomitottFoka 2013.06.13. 16:08:44

@ErrOr: De nem is csak a háztetőről esik le. Dokumentáltan szintén Indiában 1986-ban 92 embert halálát okozta jégeső. Miért olyan elképzelhetetlen, hogy a tudósoknak igazuk van, akik még ki is mentek oda, vizsgálódtak, stb? Mert a monitor előtt ülve könnyű leírni, hogy nem így van?

ErrOr 2013.06.13. 16:25:18

@IdomitottFoka: Azt elolvastad, hogy 1 kg-os jegek voltak azok? Itt meg százak halnak meg egy olyan szituban, amikor vastag sapkákban vannak(ötezer méteren gondolom fázott a kis fejük). Az is kérdéses számomra, hogy lehetséges-e ilyen intenzitású jégeső 0 °C körüli hőmérsékleten?

Cpt. Flint 2013.06.13. 16:31:57

@Szelid sunmalac-Elmeny designer: a jeti nem állat, kikérem ... na jó nem magamnak, neki!

Cpt. Flint 2013.06.13. 16:33:03

@ċsirke72: "normál" jégesőtől nem lesznek a lovaknak agyonlövetési sérülései; hacsaknem megvadultak és összetörték magukat, de az meg már nem a jégesőtől van...

Cpt. Flint 2013.06.13. 16:34:41

@tjunior: nem mondtam, hogy eltemetik, bár valami kőhalmot szoktak fölé emelni, ennyi kőből azért menne; szóval elviszik, elégetik, összepakolják és követ raknak fölé, valami ilyesmi, nem?

Cpt. Flint 2013.06.13. 16:45:04

@Capt. Hindsight: A kora középkori Bollywood itt gyakorolta az "És megint dühbe jövünk" azon jelenetének másolatát, ahol Terence Hill dákóval üti a rosszfiúk fejét. (Terence Hill szerepében természetesen a jetivel.)
youtu.be/wuGAUIEqZUA?t=17m49s

Cpt. Flint 2013.06.13. 16:46:09

@Cpt. Flint: "azon jelenetének másolatát"
illetve nem másolatát, hanem előképét...

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2013.06.13. 16:54:50

lehet hogy fejest ugrottak a nem túl mély tóba? :)

IdomitottFoka 2013.06.13. 16:55:25

@ErrOr: Elolvastam. A magashegységekben is keletkeznek jégesők. Egy vastag sapka nem sok, ha 200N pattan a fejre.

kergezerge · http://kergezerge.blog.hu 2013.06.13. 16:55:31

@Cpt. Flint: nem, mert akkor nem férnek hozzá a madarak.

IdomitottFoka 2013.06.13. 16:56:40

@ErrOr: Amúgy a jetis megoldásnál hihetőbb. :)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.06.13. 17:01:31

Ilyen sok hozzászóló és még senki nem mondta, hogy mindezért Orbán és Gyurcsány a felelős?

Cpt. Flint 2013.06.13. 17:05:33

@kergezerge: van aki madaras (az a bizonyos torony a keselyűkkel), van akinél meg pont szentségtörés, ha állat eszik a holttestből, az általában égetős... mittomén, ezek milyenek voltak épp

Cpt. Flint 2013.06.13. 17:06:20

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: amég te nem jöttél hálistennek... felétek a déli féltekén van ekkora jégeső?

kergezerge · http://kergezerge.blog.hu 2013.06.13. 17:25:35

@Cpt. Flint: mivel Tibettel határos a vidék, egyrészt valószínűleg madarasak, másrészt még ha tüzesek is voltak átutazóban, ha nincs fa, hát nincs fa.
Az a bizonyos torony csak a pársziknak kell, gondolom, nekik is csak azért, mert egy nagyvárosban mégiscsak jobb úgy, a többiek simán, torony nélkül keselyűznek.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.06.13. 17:39:12

@Cpt. Flint:

Nálunk nem esik, mert a bolygó alsó felén vagyunk, fejjel lefelé, így az eső felfelé esik, azaz mindig szárazak vagyunk.

burakefendi 2013.06.13. 19:18:24

Meglehetősen spekulatív.

Úttalan utakon 2013.06.14. 09:25:42

Ha minden koponyán csak egy jégdarab nyoma van, akkor kamu az egész. Attól, hogy leterül, ha ilyen sűrű jégverés van, mint amit feltételeznek, még simán el kellett volna találnia több jégdarabnak is a koponyát. Ha viszont nem volt olyan sűrű a jégverés, akkor vagy több ezer fős társaság volt, és a sokan továbbmentek, vagy nem a jégverésbe haltak bele mindannyian.

zfor 2013.06.14. 09:53:57

Van jó néhány dokumentált eset, hogy emberek jégverésben meghalnak: www.slate.com/articles/news_and_politics/explainer/2006/04/how_dangerous_is_hail.html

Egy teniszlabda nagyságú jégdarabot mindenesetre nem szívesen kapnék a fejemre, kiló felettit meg főleg nem (wmo.asu.edu/world-heaviest-hailstone).

Locassen 2013.06.18. 17:11:15

azon a környéken voltak hasonló esetek:

1888, Uttar Pradesh tartomány, India - 230 halott
1986, Gopalgandzs, Bangladesh - 92 halott

szóval alapvetően elképzelhető a dolog.

Avatar 2013.06.28. 14:01:28

Nem zárnám ki a jégesőt, de szerintem hasonló sebeket okozhat, ha mondjuk a hegygerincről jól megparityázzák a völgyben haladó csoportot... El lehetne különíteni valahogy a jégeső nyomait a kis kerek kövekkel lőtt sérülésektől?
Vissza a főoldalra
süti beállítások módosítása