HTML

A magazin

Keresse az újságárusoknál!

 15_3_1.jpg

2015 ősz

Magyar sorsok a Gulágon

Előfizetek rá

Facebook

https://www.facebook.com/multkor.tortenelmi.magazin

Címkék

1. világháború (21) 10 tény (10) 19. század (2) 2. világháború (29) 20.század (157) 20. század (47) amerikai elnökök (2) anno (2) atombomba (4) augusztus 20 (2) aukció (2) bizarr (11) Budapest (2) Churchill (2) csokoládé (2) csókolódzás (2) Dél-Amerika (2) diktátorok (2) divat (2) Egyesült Államok (45) egyháztörténet (2) Egyiptom (6) építészet (7) erotika (2) Észak-Korea (2) évforduló (9) fallosz (2) felfedezések (2) film (7) Finnország (2) fogamzásgátlás (2) Forma-1 (2) fotó (4) fotók (31) fotóművészet (9) Franciaország (10) gyilkosságok (2) háború (3) hadtörténet (14) hajózás (7) halálozás (4) Hasfelmetsző (2) hidegháború (4) Hitler (7) HItler (2) Hollywood (2) holokauszt (2) igazságszolgáltatás (2) II. János Pál (2) III.Richard (2) inkák (2) Irak (2) Irán (2) Izrael (4) Japán (5) játék (2) Jeruzsálem (2) Jézus Krisztus (3) kalózok (2) kémkedés (2) Kennedy (3) Kína (4) királyok (3) királysír (2) kivégzések (4) Kolumbusz (3) kora újkor (2) Közel-Kelet (2) Középkor (24) középkor (3) kutya (2) kutyák (2) Lengyelország (2) London (3) Magyarország (6) Marilyn Monroe (3) merénylet (6) metró (2) Mikulás (2) múmia (2) művészet (2) nácik (8) Nagy-Britannia (23) Nagy Britannia (10) Napóleon (5) neandervölgyi (3) Németország (17) népirtás (2) nők (3) ókor (34) olimpia (2) orosz-japán háború (2) Oroszország (3) orvostudomány (3) őskor (8) pápaság (3) Peru (2) piramis (2) polgárháború (2) régészet (12) rejtély (4) rejtélyek (4) repülés (7) rómaiak (3) Római Birodalom (5) sör (3) sport (5) színes képek (3) Szíria (2) Szovjetunió (8) temetkezés (6) Titanic (3) tudomány (2) Tudta-e (23) újkor (63) ünnepek (4) utazás (2) Vatikán (3) Vietnam (2) világbajnokság (2) zene (5) Többi

Friss topikok

2013. október 24. editors 85 komment

10 érdekesség a vörös khmerekről

khmer.jpg

1. Pol Pot (eredeti nevén Szaloth Szár) irányítása alatt Kambodzsa lakosságának mintegy negyede, közel 2 millió ember vesztette életét a kivégzések, az éhezés és a rossz bánásmód következtében.

2. Pol Pot és a vörös khmerek (azaz a kambodzsai kommunisták) 1975-től kezdődő rémuralmának a vietnami hadsereg 1979 januárjában vetett véget. A vörös khmerek azonban egészen az 1990-es évek végéig, Pol Pot haláláig folytatták gerillaháborújukat.

3. A Kambodzsát Demokratikus Kampucseára átnevező Pol Pot az ország teljes egyenlőségen alapuló, agrárkommunista átalakítására, a kapitalizmus előtti állapotok visszaállítására tett kísérletet.

4. Amikor a vörös khmerek 1975 áprilisában bevonultak Phnompenbe, a főváros teljes – mintegy kétmillió fős – lakosságát rövid időn belül elűzték, majd a többi várost is kiürítették.

5. A vörös khmerek uralma alatt megtiltották a vallásgyakorlást, nem létezett magántulajdon, megszűnt a szabad piac és a pénzhasználat is be volt tiltva.

6. A vörös khmerek bezáratták a gyárakat, a templomokat és az iskolákat, amelyeket sok esetben börtönné vagy átnevelő táborokká alakították át.

7. A Demokratikus Kampucsea fennállása alatt betiltották a külföldi viseleteket és mindenkinek egyformán, fekete ruhában kellett járnia.

8. A vörös khmerek határozták meg, hogy ki kivel házasodjon. Aki engedélyük nélkül választott magának párt, számíthatott a megtorlásra.

9. Sok esetben a rezsim mészárosai nem használhattak lőfegyvereket a kivégzéseknél. Mivel a lőszert drágának tartották, a foglyokat legtöbbször agyonverték.

10. A fővárosi iskolából börtönné alakított hírhedt Tuol Slengben (hivatalos néven S-21) 14 ezer ellenségnek nyilvánított fogoly raboskodott, akik közül mindössze hét hagyta el élve az intézményt.

További érdekességek a Múlt-kor történelmi magazin oldalán

népirtás 20.század Ázsia Kambodzsa Pol Pot

A bejegyzés trackback címe:

https://mult-kor.blog.hu/api/trackback/id/tr615597469

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.25. 09:40:48

Igen, Pol Pot megvalósította a haladó nyugat-európai és észak-amerikai baloldal idoljának, Che Gyilkos Guverának az álmát egy igazságos társadalomra-

hungarisztan 2013.10.25. 09:57:43

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Akkora, de akkora ostobaságokat bírsz mondani, ráadásul olyan magabiztossággal, hogy az már fáj.

HgGina 2013.10.25. 09:59:11

A cím kicsit megtévesztő. Mi abban az érdekesség, ha egy vérgőzös kommunista legyiklkol pármillió embert. Vagy csak az az érdekes, ha ezt Pol Pot, Sztálin, Lenin, Guevara, Kim Jong Il, Mao teszi? Ha Hitler, akkor az nem "érdekesség", hanem háborús bűncselekmény? Ha pedig ezt Moshe Dajan és bandája teszi, akkor pedig nemzeti hős a végrehajtó minden jel szerint.
Nem billent félre kicsit az értékrended?

Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2013.10.25. 10:25:08

Egyetlen szomorú érdekesség van ebben, hogy a vén gecit nem a saját népe kötötte fel, hanem ágyban, párnák között dögölhetett meg 1998-ban.

Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2013.10.25. 10:33:54

@HgGina: Igen, az "érdekesség" szó jelentéstartalma hasonló mint a "kisszínes" híreké: könnyed informácó valamilyen értéksemleges vagy vidám témában. Egy népirtás, egy diktatúra nem tud érdekesség lenni, mint ahogy egyetlen egyéni tragédia sem.

komplikato 2013.10.25. 10:36:56

Ez arányaiban nézve nagyon dúrva, a lakosság negyedét kinyírva simán nagyobb állatt volt, mint Hitler vagy Sztálin. Mi lett volna ha egy nagyobb országban műveli le, rossz belegondolni. Másrészt nem volt olyan ember az országában akinek nem nyírták ki egy vagy több rokonát. Gondolom az elzavarásuk után biztos nem érte sorban súlyos baleset a kiszolgálóit és talpnyalóit.

vajdasagi 2013.10.25. 11:03:23

Én ekkor már éltem, és olvastam a hÍreket a vörös khmerekről, és mit mondjak - megdöbbentő volt. Különösen az volt számomra elképesztő, hogy elsősorban suhancokra építkezett: a kb. 14 éves gyerekek saját szüleiket toloncolták ki vidékre. No ez tényleg durva: a gyerekek rémuralma volt ez a felnőttek felett.

Persze bevallom, csak sajtóhírekből tudok erről, tehát nem történészi mélységű ismereteim vannak róla.

málta 2013.10.25. 11:04:15

Pár éve voltam Kambodzsában, és még mindig fél a lakosság tőlük. Választáskor aki nem az utódpártjukra szavaz, pl. megjelölik a házát festékkel. A királyt, és pártját támogatnák, de félelemből nem rá szavaznak. Borzasztó örökség ez nekik a mai napig. Borzasztó szegénység és félelem a rettenetes páros...

Cpt. Flint 2013.10.25. 11:28:21

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: már hogy lenne tény egy állítólagos állom, egy állítólagos idol, egy állítólagos egységes nyugati baloldal stb.??? baromságokat hordasz össze vak gyűlöletedtől hajtva.

Cpt. Flint 2013.10.25. 11:30:26

@Cpt. Flint: "állom" helyett természetesen "álom"

Mënyus 2013.10.25. 11:48:01

@HgGina: Demokratáéknál így megy ez...

Pista Bácsi 2013.10.25. 12:01:47

@Cpt. Flint: Hagyd már Bircát békén! A kommunisták szörnyű bűnöket követtek el ellene, az átkos korban kellett neki érettségiznie, rákényszerítették, hogy egyetemre járjon, akkor kellett nősülnie is, nem csoda, hogy gyűlöli őket!!!

Cpt. Flint 2013.10.25. 12:05:02

@Pista Bácsi: az utóbbiért lehet, hogy nekem is kellene találni bűnbakot... kik is voltak 2002-ben? :D

Cpt. Flint 2013.10.25. 12:07:08

@HgGina: ha már Moshe, akkor Dayan

Cpt. Flint 2013.10.25. 12:12:48

@HgGina: és asszem, Guevara, és főleg Moshe Dayan hasonlítása a többiekhez ebben a formában baromira sántít (hogy finoman fogalmazzak).

Ignác Pióker 2013.10.25. 12:20:55

@málta: Az utódpárt nem a - valójában antikommunista - vörös khmerek, hanem a Vietnam által támogatott, a vörös khmerek ellen harcoló kommunista párt utódai.

Sokan nem tudják, de Szihanuk herceg is kommunista volt, az észak-koreai Kim Ir Szen volt a legjobb barátja és elvtársa.

Három erő állt egymással szemben, mindegyik kommunistának nevezte magát, de egyik sem volt az.

csillámpóni 2013.10.25. 12:29:42

Aztán Zelnik István ismeri pol pot megye punkjait?

Tomycat 2013.10.25. 12:36:18

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Meg egy elvakult Pol Pot. Ha nem az ilyenek mint te, kellene meghalni millióknak, akkor csak sajnálnálak @maxval....
Gondolom marhaságodat azon tudás birtokában írod, hogy Pol Pot többek között azért tudott 1990-ig harcolni, mert az USA kormánya támogatta (a maoista Kínával). Vietnamot mert ellene harcolt embargóval bűntettek.

@HgGina: De igen. Nagyon. Nálad, mert az azt próbálod hazudni, hogy az általad említett gyilkosok tetteit védi olyan tömeg, párt ami számottevő. A többség számára egyik gyilkos olyan mint a másik - utálatosak. Szóval hiába keresed a Mao és a többiek támogatóit, nincsenek.

@málta: Jártam én is Kambodzsában, mást láttam. Pol Pot támogatása = totális bukás. Pol Pot utódpártja egyszerűen nem rúg labdába. Akik hatalmon vannak vertek ki Pol Potot es ezzel is kampányoltak. Szavazás titkos, így nem értem, mi alapján mondod, hogy "pl. megjelölik a házát festékkel" (nem tudok olyanról, hogy Kubatov úr ott is listázna). Sokan más pártot akarnak látni a hatalmon, nem a jelenlegi vezetőket, de hat nem ez a természetes? Attól hogy sokan vannak, meg nem többen (a vidék nem akar változást).

zdyzs 2013.10.25. 12:49:31

Az utolsó "tény" egészen biztosan nem igaz. Jól hangzik, és a legtöbb útikönyvben ez van benne. De a helyszínen járva megtudhatja bárki, hogy ennél többen élték túl az elképzelhetetlenül kegyetlen börtönt. Persze a 17.000 fogva tartotthoz képest a pár száz túlélő is rendkívül kis szám. De nem 7-en voltak. Ez értelemszerűen megkérdőjelezi a többi "tény" igazságtartalmát is.

málta 2013.10.25. 12:50:12

@Ignác Pióker: Valóban három párt van. Nekem a helyiek azt mondták, hogy a legnagyobb a Pol Pot utódoké, a második a királyhoz kötődő, a harmadik (legkisebb) az amerikaiak által támogatott, változást akaró párt. Szóval nem nevezhető mindegyik kommunistának. A helyiek sok mindent meséltek. Nagyon a szívembe zártam az országot az emberekkel együtt.

Ignác Pióker 2013.10.25. 12:54:50

@zdyzs: Pol Potra később mindenki rákente a saját bűneit is.

Fogalmunk sincs, hogy a tömegsírok áldozatai milyen arányban tekinthetők Lon Nol, Szihanuk, az amerikaiak, Pol Pot, Hun Szen, a vietnamiak, vagy általában az elmaradottság áldozatainak.

HgGina 2013.10.25. 12:58:28

@Tomycat: de jó, hogy nem fogtad fel, amit írtam.

@Cpt. Flint: Dayan (Dajan) pedig a leghírhedtebb tömeggyilkos halálbrigádok egyikét vezette, tehát pontosan a megfelelő helyen van a többi gyilkos sorában felsorolva.
Guevara talán kicsit más kategória, mert lehet, hogy csak bedrogozva lőtt halomra másokat, de a többi nem.

Ignác Pióker 2013.10.25. 13:05:25

@málta: szerintem egyik sem nevezhető annak.

De Szihanuk - a herceg - 2004-ben átköltözött PHENJANBA.

Nem vicc.

Egyszerűen arról van szó, hogy a hatvanas években az amerikai imperializmussal szemben fellépő erők - követve a hidegháborús logikát - mindenféle alap nélkül kommunistának kezdték hívni magukat.

Ma persze Pol Pot fasisztoid, 1964-ben a marxizmussal nyíltan szakító pártja, az USA helyi szövetségese a "kommunista".

Birca és a többiek ezen onanizálhatnak, a burzsoá hatalom pedig így moshatja össze, s így démonizálhatja valódi ellenfeleit.

Ignác Pióker 2013.10.25. 13:06:19

@HgGina: Che Guevara nem drogozott, s nem lőtt halomra másokat.

málta 2013.10.25. 13:12:00

@Tomycat: Nem azt írtam, hogy szeretnék az utódpártot, hanem azt, hogy félelemből szavaznak rá. Ott ülnek a volt Pol-Potisták. Itthon is pontosan tudjuk kik voltak komcsik, ma meg melyik pártban vannak éppen. Azt írod, titkos a szavazás. Igen, hivatalosan. Aztán festékjel a házadon reggelre. Nálunk is titkos, aztán meg mégis tudják előre az eredményt. Összegezve: azt mesélték, hogy elképesztő a korrupció, és a pénzek lenyúlása, de a legnagyobb párt juttat valamicskét vissza. Azt mondták, a pénzek kb. 80%-át nyúlják le, és ők "örülnek" a maradék 20%-nak. (utat építenek stb.) A többi párt kevesebbet pörgetne vissza szerintük. Ezeken az anyagiakon kívül pedig "rosszul jár" a nem rájuk szavazó. Semmi okom nincs kételkedni az ott élők véleményében, és hinni a hivatalos infóknak.

Ignác Pióker 2013.10.25. 13:17:05

@málta: A pártok felsorolásában és osztályozásában egyébként tévedsz.

Mára két erős párt maradt.

Az egyik Hun Szen Vietnam-barát, egykoron kommunista pártja.

A másik Szihanuk egykori pártja.

A vörös khmerek marginálisak.

Vannak persze más, kisebb pártok is.

Egészen biztosan tévedsz, ha az uralkodó pártot a vörös khmerekkel azonosítod. Ők a vörös khmerekkel szemben harcoló, szovjetbarát kommunisták utódai.

en.wikipedia.org/wiki/Cambodian_general_election,_2013

Ignác Pióker 2013.10.25. 13:19:04

@málta: Talán gyenge a khmertudásod, vagy az ellenfelek ott is mindenkit lepolpotistáznak.

Ignác Pióker 2013.10.25. 13:22:47

Szihanuk egykori pártja persze a Funcinpec, a második legerősebb párt inkább csak közvetve Szihanuk örököse.

Cpt. Flint 2013.10.25. 13:30:43

@HgGina: "Dayan (Dajan) pedig a leghírhedtebb tömeggyilkos halálbrigádok egyikét vezette, tehát pontosan a megfelelő helyen van "
nem tisztem és nem is szándékom védeni, de:
1. először is a nagyságrend... ne hasonlítsuk már több milliós áldozatokkal "rendelkező" diktátorokhoz
2. háborús helyzetben vezetett katonai osztagot, és NEM a saját népe ellen. ilyen értelemben talán még a magyar- vagy oroszországi fehér/vörös "szabadcsapatok" tetteihez sem nagyon hasonlítható
3. utóélete is teljesen más; tudtommal katonai, hadügyminiszteri pályája után (külügyminiszterként) sokat tett a közel-keleti feszültségek csökkentéséért.

HgGina 2013.10.25. 13:32:01

@Ignác Pióker: csak nem egy szent életű franciskánus barát volt ez a szegény Che?
Honnan veszed, hogy nem drogozott? Ott voltál? Mondta neked? Láttál róla orvosszakértői papírt?
És persze a kalasnyikovot vagy akármilyen más fegyvert is csak díszként hordta. Aha, persze.
Szerintem meg Sztálin és Hitler se ölt meg senkit. Kb. egyformán van igazunk. Csak nekem tényleg.

málta 2013.10.25. 13:32:07

@Ignác Pióker: Tudod mit? Igazad van. Az én tudásom gyenge, a tiéd pedig a tuti. Wikipedia vs. ott élő? kiszálltam, nem akarok vitázni. Szép napot neked.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.25. 13:35:05

@Ignác Pióker:

Valóban nem drogozott, ez tény. Józan állapotban gyilkolt.

HgGina 2013.10.25. 13:37:37

@Cpt. Flint: Szép kis terelés. Kár, hogy átlátszó és bűzlik. Dayan egy közönséges tömeggyilkos volt. Mellesleg Sztálin is sokat tett a háború után a kelet-európai békéért. Mindenki sokat tesz, aki fegyverrel a kézben a másik felet békére kényszeríti, miközben embereke öl vagy ölet meg. Ahogy Kohn (Kun) Vilmos (Béla), Shamuel (Szamuely) meg a többiek is. Miért is olyan furcsa a nevük... Moshe, Kohn, Shamuel... Csak nem dél-oszétok vagy dakoták?

Ignác Pióker 2013.10.25. 13:39:16

@HgGina: Történetesen sem Hitler, sem Sztálin nem ölt meg senkit.

Ignác Pióker 2013.10.25. 13:43:06

@málta: Én csak a választási eredményeket mutattam meg a Wikipédián.

Jártam már Kambodzsában, Laoszban, Vietnamban.

Cpt. Flint 2013.10.25. 13:43:10

@HgGina: nem terelés. te csúsztatsz, én szóltam, hogy erősen sántít a hasonlatod. elhiszem, hogy utálod a komcsikat meg a zsidókat, de ez nálad erős csőlátást okoz, márpedig a tények makacs dolgok.
Sztálinnal - jelen szempontból - nem (elsősorban) a háborús dolgai a problémásak, hanem pl. Ukrajna, táborok, stb.
Arábiai Lawrence is tömeggyilkos volt?

Cpt. Flint 2013.10.25. 13:44:20

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: "Mit nem értesz? " Valakivel összekeversz. Én mindent értek.

Ignác Pióker 2013.10.25. 13:47:15

@HgGina: Pl. Anderle könyvében nincs említés drogról, csak matéteáról és asztma elleni gyógyszerről.

Annyit tudunk, hogy harcban ölt, s döntött a lakossággal kegyetlenkedő harcosai tárgyalásán. De ez gerillaharcban nem gyilkosság. Nincs bizonyíték más "gyilkosságra".

Ignác Pióker 2013.10.25. 13:55:26

@Cpt. Flint: Véleményem szerint a bürokrácia, az ellenőrizetlen NKVD, a régi és új elitek a felelősek a sok százezres áldozatért.

Jurij Zsukov, Ludo Martens és Grover Furr történészek szerint a legtöbb bűncselekmény az ellenfelek kitalációja vagy a Sztálin-ellenes belső erők követték el. Sztálin az 1936-os, demokratikus alkotmánytervezettel szembeszállt a bürokráciával, s ezután kb. 1940-ig nem volt a helyzet ura.

Más ügyekben - Holodomor, Katyn - úgy tűnik, hogy teljesült Goebbels álma. Hamis bizonyítékokkal be lehet feketíteni a Szovjetuniót.

Ignác Pióker 2013.10.25. 14:04:34

@Ignác Pióker: Pl. a trojkák felállításakor szabályosan megzsarolták Sztálint, aki döbbenten tapasztalta, hogy azok tízezrével végzik ki az új bürokrácia ellenfeleit. A szomorúan elfajzó terrort Sztálin és köre fékezte meg 1938 végén. 1940-re a rehabilitáció első hulláma is lezajlott.

Ignác Pióker 2013.10.25. 14:09:24

@Terror Dzsoni: Kádári káder gyerek, aki 1990-ben megvilágosodott.

De sokan voltak, te jó ég. Az ilyenek miatt züllött le a szocializmus.

Cpt. Flint 2013.10.25. 14:11:00

@Ignác Pióker: "Sztálin nem ölt meg senkit. " Ezt nem tudhatjuk biztosan. Sztálinnak elég hosszú és kalandos illegalitásbeli pályafutása volt ahhoz, hogy simán becsússzon valami.

Cpt. Flint 2013.10.25. 14:14:58

@Ignác Pióker: asszem átesel a ló túloldalára. ahogy Hitler, úgy Sztálin tudta, közreműködése, irányítása nélkül az a sok rémtett nem lett volna megvalósítható. akkoriban könnyedén és pillanatok alatt elintéztek valakit; ha nem Sztálin lett volna az egész mozgatója, akkor ő is hamar eltűnt volna a süllyesztőben.

Cpt. Flint 2013.10.25. 14:17:36

@Ignác Pióker: "Az ilyenek miatt züllött le a szocializmus. " Ja. Nyilván nem Czinege, Biszku, Papp János és tsai miatt pl.

♔bаtyu♔ 2013.10.25. 14:27:22

Lehet, hogy pár középvezetőjük ma ott ünnepel a terror emléknapján és kikéri magának, ha lekommunistázod. Továbbá magát demokratának tartja, a többit nácinak.

Cpt. Flint 2013.10.25. 14:32:02

@♔bаtyu♔: ezzel nyilván te is így vagy, ellenkező előjellel: te a nácizást kéred ki, és lekomcsizol minden ellenfelet.
áh, egyikőtök kutya, másikótok eb.

Netuddki. 2013.10.25. 14:36:19

@♔bаtyu♔: Te kis egybites gondolkodású fidesztroll, te...

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.25. 14:43:29

@Ignác Pióker:

Én 8 éves korom óta vagyok antikommunista. Csak 16-17 évesen volt egy apró megbicsaklásom, amikor azt hittem igaza van Marxnak. Lenint azonban még akkor is elutasítottam.

2013.10.25. 15:20:15

@Cpt. Flint: Egyetértek veled. Ilyen alapon akár II Rákóczi Ferenc is a HGina listáján lehetne,

Szúnyog 2013.10.25. 16:28:47

@Ignác Pióker: Te még ott tartasz, hogy Katynban a németek öltek? Ajjaj.

zobod 2013.10.25. 16:41:04

Az egyenlősdinek soha sincs jó vége. Nem vagyunk egyformák, eltérőek a képességeink, habitusunk. A vagyoni különbség természetes és jó dolog, a kommunizmus csak ezzel a brutalitással valósítható meg, és csakis átmenetileg. Életképtelen, fenntarthatatlan modell, ahogy szelídített változata, a szocializmus is. A baloldal zsákutca.

fehérfarkas 2013.10.25. 17:22:26

@Cpt. Flint:
Arábiai Lawrence egy brit titkosügynök volt. Csinált pár gyilkosságot, de háborús körülmények között követte el. A gyilkosságok alól ez nem menti fel, de akkoriban az 1. világháború idején mások messze többeket öltek meg mint ő. Ráadásul ő a Hasemita családot akarta a hatalomban tartani, de a brit politika őt is ugyanúgy elárulta mint a törökök ellen fellázított arabokat. Lawrence helyett Philby akarata érvényesült, és így a wahhabita al-Szaúd törzsé lett Arábia 3/4-e. És ők viszont tényleg véresek voltak és népírtottak.
Lawrence-vel a töröknek baja lehet, nekünk, akik a törökök oldalán harcoltunk az Antant ellen (a Dardanellákat szó szerint együtt véde a magyar és a török sereg) szintén bajunk lehet vele.
De az Antant országai és a zsidók Lawrencet hősnek kell taraniuk, különben a mai Izrael területe még mindig az Ottomán Birodalom része lenne.
(a wahhabita al-Szaúd törzshöz meg nem sok köze volt Lawrencnek, az Philby biznisze volt - a hálivúdi film tévesen nevezi az Aqabát megtámadó törzset nedzsinek. Nedzsiek a wahhabi al-Szaúd törzs voltak. Nedzs ugyanis Arábia középső sivatagos része. Lawrence pedig Arábia nyugati és északi törzseit lázította fel és fegyverezte fel a törökök ellen. És őket is akarta a hatalomban tartani.
A hálivúdi film az Anthony Quinn által játszott Auda ibu Tayit nedzsinek nevezi, de valójában a Huwaytat törzshöz tartozott és az al-Szaúd törzs nagy ellenségéhez, az al-Rashid családhoz volt hűséges egészen addig, amíg Lawrence fel nem lázította a törökök ellen.
Audának nagy érdemei voltak a törökök elleni háborúkban, a segítsége nélkül sokkal nehezebben lehetett volna a törököket legyőzni. Éppen ezért hatalmas történelemhamísítás a filmben, hogy nedzsienek nevezik őket. De a Hasemita családdal kapcsolatban is ugyanígy hamis színben tünteti fel az eseményeket a film. A Hasemita család (a film gyakran nevezi őket hidzsáziaknak, mivel annak a területnek voltak az urai) a nedzsi al-Szaúd törzs nagy ellensége volt hasonlóan Audához és az al-Rashidokhoz. És a nedzsből származó wahhabita al-Szaúd törzs fosztja meg hatalmától a Hasemitákat és üldözi el őket, és foglalja el a területüket, a Hidzsázt)
Ezt a pár dolgot pontosítani kellett, mert Lawrence-szel és arab függetlenségi háborúkkal kapcsolatban több a tévhit, és a politikailag mesterségesen generált mítosz, mint a tényszerűség. És ezt a híres hálivúdi film még tovább fokozta.
Mondjuk a filmnek van egy nagyon jó része, amikor Sykes-Picot egyezményről van benne szó: amikor a britek elárulták az arabokat. A függetlenségükért harcoló arabokat a britek elárulták, és a hátuk mögött a franciákkal megállapodtak a felszabaduló területek gyarmatostásáról, területi feolsztásáról. De erről Lawrence sem tudott előtte, hanem már csak az egyezmény aláírása után. És a film abban szintén korrekt, hogy Lawrencet ez motiválta arra, hogy megszervezze a Damaszkuszt elfoglaló arab sereget, amely még a britek előtt felszabadítja Jeruzsálemet és Damaszkuszt (ezzel bizonyítja, hogy a brit politikusok által lenézett arabok mégis kulcsfontosságúak, és sokkal erősebbek és ügyesebbek, mint azt a brit politikai vezetés tartotta róluk).
Lawrencet legalább 3x árulta el a brit politika:
1. a Sykes-Picot egyezménnyel, hogy még sem lesznek függetlenek a felszabadított arab területek, így az arabok hiába harcolnak a törökök ellen, szabadság helyett egy másik birodalom gyarmata lesznek
2. Szíria felszabadítás után a gyarmati státusz ellenére sem lesz brit terület, és így Hasemítáknak ígért Szíriából nem lesz semmi (a Szíriát felszabadító seregeket az egyik Hasemita herceg/emír vezett)
3. a Hasemiták a saját területüket (a Mekkát és Medinát tartalmazó Hidzsázt) sem tarhatják meg, mert az meg a wahhabita al-Szaúd törzsé lett
(persze cserébe engesztelésül Irak és az újonnan kreált Jordánia trónját megkapták;
Irakban évtizedekkel később a Baath párt lemészárolta a teljes iraki Hasemita családot; Jordániában viszont a mai napig a Hasemiták vannak a trónon)
A szövetségesek elárulásai és az "oszd meg és uralkodj" elve jellemezte a brit politikát. De ennek Lawrence is ugyanúgy áldozata volt mint az arabok. Ő csak egy tiszt volt, aki az utasításokat végrehajtotta. Egy paraszt bábú a sakktáblán, aki beáldozható a brit birodalmi érdekekért.

fehérfarkas 2013.10.25. 17:34:34

@fehérfarkas: Tudom, hogy ez nem Kambodzsa, csak ha már szóba került Lawrence, meg az a közel-keleti terület, akkor ezt a pár dolgot nem árt tudni. Enélkül nem lehet megérteni a 20. sz-i közel-keleti események - még Izrael létrejöttét sem (hamár Moshe Dayant is szóba hozta valaki).
És ennek hatása mai is érződik, hiszen a világ legnagyobb olajkészlete fölött a britek által kreált Szaúd Arábia rendelkezik. Amely jelenleg egy középkori berendezkedésű királyság (amely királyságot az államapító Abdulaziz ibn a-Szaud a saját családnevéről nevezett el Szaúd Arábiának), de mégis az USA legnagyobb szövetsége, az ENSZ alapítóinak egyike, a Marshall-terv főfinanszírozója, a vietnámi háborúban az amcsi csapatoknak az olajat a világpiaci ár alatt biztosítója (még az olajkrízis idején is!!!), az afgán szovjet háborúban a CIA által Pakisztánban kiképzett mudzsahedek finanszírozója, a Szaddam Husszein elleni Sivatagi vihar hadművelet finanszírozója, és a jelenlegi szíriai Assad-rezsim elleni proxy háborúban a külföldi szélsőségesek egyik fő finanszírozója..

NemNick 2013.10.25. 19:37:59

közben átjavították az Indexes fülszöveget "érdekesség"-ről "tény"-re.

:)))

Ramones1965 2013.10.25. 21:54:42

A Pol Pot korszakkal kapcsolatban érdemes megnézni a Gyilkos mezők c. filmet '84-ből.

Don Quixote de la Ferko 2013.10.25. 21:59:09

Ez mi volt?
Felkészítés orbán következő négy évére?

Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang 2013.10.25. 21:59:38

@Ignác Pióker: Che Guevara azzal emelkedett ki a sorból, hogy az elején, amikor még Castroék csak pár tucatnyian voltak, és halálos ítéletet mondtak ki az elfoglalt falu előljárójára, az ítélet után mindenki csak állt banbán, hogy jó-jó, halálos ítélet, de ki lövi fejbe a szerencsétlent... Cje Guevara meg bumm, lót egyet, és utána övé volt a többi hasonló feladat. Mert ugye, katonára lőni egy forradalomban egyszerű feladat, rögtön ítélő pereket tartani sem nagy kunszt, de amikor először kell lelőni egy életéért könyörgő embert a családja előtt, akkor a kicsit is normális emberek lefagynak. Mondjuk, ha parancsba adják, akkor eltolja az ember a felelősséget... Che Guevara meg teketóriázás nélkül levette a nehéz feladatot a többiek válláról. Che Guevara nagysága kimerül abban, hogy habozás nélkül tudott ölni, ami feltételez egy gyilkos előéletet. Rablógyilkosságot, ilyesmiket. Mondjuk kellett a pénz a forradalmi eszmékre. Jó párhuzam rá Sztálin, aki bankrablásokkal finanszírozta a még ki sem tört forradalmát, és másodvonalbeliként azzal jutott feljebb, hogy élen járt a kivégzésekben. Persze Che Leninje Castro nem hallt meg ideje korán. Így nem ő lett a vezető, hanem csak ipari miniszter vagy valami hasonló. Olyan sikeres is volt, hogy Castro már tervezgette a letartóztatását szabotázs címén. Merthogy minden szarrá vált, amihez hozzányúlt. Ekkor jelentette be, hogy elmegy külföldre folytatni a forradalmat. Hát a helyiek sehol nem kértek belőle. El is esett maroknyi csapatával, és Castro, aki majdnem kivégeztette, hőst csinált belőle egy harmadik világbeli konferencián egy hangzatos beszéddel.

Én baloldali és liberális vagyok, de feldühít, hogy amikor valaki sztárol egy rohadt kommunista gyilkost. Olyannyira, mint amikor egy jobber mondjuk Szálasit magasztolja.

Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang 2013.10.25. 22:07:01

Kimaradt egy érdekesség. A családmodelljük. Papa és Mama létrehozzák a gyereket, majd a gyereket elveszik a szülőktől és ilyen népi bentlakásos óvodákban katonákat faragnak belőlük, majd a fiatal gyerekek járőröznek kalasnyikovval, és tartják fennt a rendet.

Továbbá, hogy a Vietnámiak a zsákmányolt fegyvereikhez alkatrészeket kaptak az USA-tól, hogy leszámolhassanak a Vörös Khmerrel. Az verte ki a biztosítékot a vietnámiaknál, amikor a Pol-Poték egy határ menti vietnámi faluban vagy kisvároskában tömegmészárlást rendeztek.

Ignác Pióker 2013.10.25. 22:09:52

@Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang:

Az utolsó szóig hazugság.

A liberálisok a fasiszták kottájából énekelnek.

Szerencsétlenek.

Ignác Pióker 2013.10.25. 22:13:32

@Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang:

Szintúgy hazugság, hogy a vietnamiaknak az USA alkatrészt szállított volna.

Ember! Szovjet fegyverrel harcoltak, miért lett volna szükségük amerikai alkatrészre? Egyfelől a szovjet fegyver lassan kopik, másfelől a SZU ekkor van a csúcsán, annyit szállít, amennyi egy kontinensnek elég.

Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang 2013.10.25. 22:26:09

@Ignác Pióker: Zsákmányolt UH-1, tank, löveg, stb. Bár lehet, hogy ez mende-monda, de Vietnámba Kínán keresztül vezet az út, és azok szerették megdézsmálni az ellátmányt. Szóval annyira nem voltak eleresztve, mint ahogyan azt gondolod, mert Kína viszonya megromlott a ruszkikkal, és Kína a Vörös Khmert támogatta, így Vietnámnak nem jött rosszul a suttyom amcsi segítség.

AMit meg Cheről mondtam, az igaz. Hogy ő volt a kivégzőember, meg hogy Castro már tervezgette a likvidálását, illetve az is, hogy az indiánok, akiket fel akart szabadítani, nem fogadták kitörő örömmel. Az is, hogy balfasz volt ipari miniszterként. Egy hülye segg volt, akinek a képességei kimerültek annyiban, hogy ölni és pofázni tudott a forradalomról.

Tomycat 2013.10.25. 22:36:22

@Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang: A vörös Khmerek kaptak fegyvert az USA-bol Thaiföldön keresztül, nem a vietnamiak. Az amcsik a kínaiaknak odaszóltak, hogy őket nem érdekli, azt tehetnek Vietnammal amit akarnak. Az embargót pedig teljes erőből nyomták. Szóval az USA nagyon is támogatta Pol Potot.

Ignác Pióker 2013.10.25. 22:41:14

@Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang:

Talán el kellene olvasnod pl. Anderle Ádám művét Cheről.

Azért ajánlom, mert ő nem kommunista, csak tisztességes, tárgyilagos történész.

Ma a magyar liberálisok csak a zsidózás hiányában különböznek a náciktól. Hamarosan pótolják.

Tomycat 2013.10.25. 22:44:59

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Hol volt marxista Pol Pot? Ekkora baromságot leírni! Pol Pot csak Mao-t és csak Kínát fogadta el szövetségesnek. Mao a munkásosztályt ellenségnek nyilvánította. Az értelmiségtől pedig irtózott.

Tomycat 2013.10.25. 22:54:39

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Azon túl, hogy a Maoizmus és az álszent kapitalizmus egy rakás rohadék, továbbá hogy Pol Potnak annyi köze volt a marxizmushoz meg a kommunizmushoz amennyi az inkvizíciónak a keresztényi szeretethez, tulajdonképpen sokkal többet nem bizonyít.

Tomycat 2013.10.25. 23:43:22

@málta: Nincs utódpártja Pol Potnak Kambodzsában. Akik ott valaminek számítanak, mind Pol Pot ellen harcoltak valamilyen formában. Polpotistak (maoistak) nincsenek hatalomban. Viszont mindegyik fel szeretne a másikra ráhúzni valahogyan Pol Pot szellemiségét, örökségét, mert utána tuti legyozhetoek lesznek.
Abban van igazságod, hogy meg félnek az emberek. De az túlzás, hogy félelmükben szavaztak a hatalom jelenlegi birtokosara. Inkább az van, hogy meg mindig hitelesen tudja bizonyítani Hun Sen, hogy ha baj van ok ténylegesen harcolnak. A másik oldal addig biztonságos területen, külföldön sunyított.
Ha a maiak elveszítenék a hatalmukat, akkor azt nem azért lesz mert Pol Pot emberei lennének, hanem mert Vietnamhoz kötődnek.
Korrupció: Tény. 80%? Kétséges ha azt is latjuk mit fejlődött Kambodzsa az elmúlt 10 évben. Kambodzsában a korrupció intézményesítve van.

Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang 2013.10.26. 01:15:38

@Ignác Pióker: Baromira leszarom a félhülye komcsiknak írt Che kultuszt építő könyvecskéid.

Ignác Pióker 2013.10.26. 01:23:00

@Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang:

Anderle Ádám az ország egyik első - politikailag kb. liberális - történésze.

Nézd, zsákutcában jársz, fasiszta sémák foglya vagy.

Ha ismeretlenül elutasítasz valamit, az egyfelől ostobaság, másfelől saját elveid megtagadása.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.26. 09:01:17

@Tomycat:

Pol Pot antimarxistának tekintette a SZU-t és csatlósait, ezért csak Kínát fogadta el.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.26. 09:02:13

@Tomycat:

Nagyon tévedsz. Éppen a Sztálin utáni szovjet marxizmus a nagyobb eltérés, s nem a maoista áramlat.

Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang 2013.10.26. 23:16:11

@Ignác Pióker: Hehe, ez jó. Fasiszta lennék, mert egy nárcisztikus kommunista elmebeteg mészárost nem tartok hősnek. Amúgy meg az, hogy valaki liberálisnak mondja magát, nekem nem jelent semmit. Én liberális vagyok, ezért megvetem a kommunistákat, meg azokat a műliberálisokat is, akik szerintem csak elmeháborodott jogvédők, vagy látens kommunisták. Ezeket a műliberálisokat jobban megvetem, mint egy vödör szart, mert lejáratják az igazi liberalizmust.

Ignác Pióker 2013.10.26. 23:36:29

@Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang (nomen est omen):

Sajnos az állításaid ingatag alapokon állnak, érezhetően nem olvastál megbízható történelmi munkát Che Guevaráról. Pedig 2007-ben, halálának 40. évfordulóján számos nyelven, így magyarul is jelentek meg megbízható művek. Azért javasoltam Anderle Ádám 2007-ben megjelent könyvét, mert Anderle távolságot tart az elemzés tárgyától, s tárgyilagosságra törekszik. Ahogy történészek szoktak cselekedni. Nem népszerű magatartásminta ebben az országban.

Én mondjuk elfogult vagyok, s tisztelem Che-t. Anakronisztikus, életidegen dolgokat akart átültetni a gyakorlatba, de az utódok tanulhatnak a hibáiból, s példát vehetnek az elkötelezett igazságkereséséről.

Természetesen minden, amit Che-ről állítottál, alaptalan a megbízhatónak tartott történészek művei vagy Dömény János, akkori havannai nagykövet jelentései alapján.

Ignác Pióker 2013.10.26. 23:46:15

@Szúnyog: Igen, itt tartok.

Megerősít ebben az elgondolásomban tartott 2010-es moszkvai konferencia kiadványa és Jurij Muhin könyve.

Oroszul letölthető, olvasható.

Katyn kapcsán egyetlen dokumentum bizonyító erejű, a Sztálin által is aláírt végzés a kivégzésekről. Ezt a néhány évvel ezelőtt elvégzett igazságügyi vizsgálat hamisítványnak minősítette. A dokumentumot primitív technikával, több dokumentumból vágták össze a '90-es években valamelyik orosz levéltárban. Vélelmezhetően Jelcin akarta vele lejáratni a "sztálinista" KPRF-et.

A többi bizonyíték az 1943-as német feltárásra épül, amelyet akkor egyetlen ország sem ismert el hitelesnek.

Ellenben a több ezer oldalnyi szovjet bizonyítékok, a brit titkosszolgálati jelentések és a németek kódolt levelezései ma nem számítanak.

Nem számít az amerikai akadémiai irodalom sem, amely szerint a jelenlegi verzió egészen biztosan minimum ellentmondásos.

Vitát folytatni erről Magyarországon nem lehet, mert börtönnel fenyegetnek.

Nagy történelmi hamisítással állunk szemben.

Én legalábbis ezt gondolom.
Vissza a főoldalra
süti beállítások módosítása