HTML

A magazin

Keresse az újságárusoknál!

 15_3_1.jpg

2015 ősz

Magyar sorsok a Gulágon

Előfizetek rá

Facebook

https://www.facebook.com/multkor.tortenelmi.magazin

Címkék

1. világháború (21) 10 tény (10) 19. század (2) 2. világháború (29) 20.század (157) 20. század (47) amerikai elnökök (2) anno (2) atombomba (4) augusztus 20 (2) aukció (2) bizarr (11) Budapest (2) Churchill (2) csokoládé (2) csókolódzás (2) Dél-Amerika (2) diktátorok (2) divat (2) Egyesült Államok (45) egyháztörténet (2) Egyiptom (6) építészet (7) erotika (2) Észak-Korea (2) évforduló (9) fallosz (2) felfedezések (2) film (7) Finnország (2) fogamzásgátlás (2) Forma-1 (2) fotó (4) fotók (31) fotóművészet (9) Franciaország (10) gyilkosságok (2) háború (3) hadtörténet (14) hajózás (7) halálozás (4) Hasfelmetsző (2) hidegháború (4) Hitler (7) HItler (2) Hollywood (2) holokauszt (2) igazságszolgáltatás (2) II. János Pál (2) III.Richard (2) inkák (2) Irak (2) Irán (2) Izrael (4) Japán (5) játék (2) Jeruzsálem (2) Jézus Krisztus (3) kalózok (2) kémkedés (2) Kennedy (3) Kína (4) királyok (3) királysír (2) kivégzések (4) Kolumbusz (3) kora újkor (2) Közel-Kelet (2) középkor (3) Középkor (24) kutya (2) kutyák (2) Lengyelország (2) London (3) Magyarország (6) Marilyn Monroe (3) merénylet (6) metró (2) Mikulás (2) múmia (2) művészet (2) nácik (8) Nagy-Britannia (23) Nagy Britannia (10) Napóleon (5) neandervölgyi (3) Németország (17) népirtás (2) nők (3) ókor (34) olimpia (2) orosz-japán háború (2) Oroszország (3) orvostudomány (3) őskor (8) pápaság (3) Peru (2) piramis (2) polgárháború (2) régészet (12) rejtély (4) rejtélyek (4) repülés (7) rómaiak (3) Római Birodalom (5) sör (3) sport (5) színes képek (3) Szíria (2) Szovjetunió (8) temetkezés (6) Titanic (3) tudomány (2) Tudta-e (23) újkor (63) ünnepek (4) utazás (2) Vatikán (3) Vietnam (2) világbajnokság (2) zene (5) Többi

Friss topikok

2014. november 04. editors 6 komment

15 érdekesség a repülés történetéből

aviation.jpg

1. A történelem során elsőként feltételezhetően a kínaiak emelkedtek a levegőbe, amikor az i.e. 4. században nagyméretű sárkányaik alá erősített kosárból próbálták kilesni az ellenséget.

2. A repülés atyjának sokan Leonardo da Vincit tekintik. A madarak röptéről írt munkájában számos repülőszerkezet vázlatát rajzolta meg, amelyek közül néhány valóban alkalmas lett volna repülésre.

3. A Montgolfier-fivérek 1783. szeptember 19-én XVI. Lajos szeme láttára engedték útjára az első olyan hőlégballont, amelyben élőlények – egy kacsa, egy juh és egy kakas – utaztak.

4. Az első ejtőernyős ugrást 1797. október 22-én a francia forradalmi hadsereg korábbi tisztje, André-Jacques Garnerin hajtotta végre a párizsi Parc Monceau-ban.

5. Az első, Henri Giffard által épített, gőzgéppel hajtott léghajó 1852-ben szállt fel. A léghajózás aranykorának a Hindenburg 1937-as katasztrófája végett vetett.

6. Az első, ma is megtekinthető légi felvételt 1860. október 13-én James Wallace Black fotográfus készítette Boston városáról.

7. Az első ember által irányított motoros repülőgép 1903. december 17-én szállt fel az észak-karolinai Kitty Hawk közelében. A fiatalabb Wright-testvér, Orville 12 másodperc alatt 37 métert tett meg a levegőben.

8. Az első repülőgép felemelkedésének látványa annyira elbűvölte a fotózással megbízott John T. Danielst, hogy majdnem elfelejtette lefényképezni a történelmi eseményt.

9. A világon elsőként Thomas Selfridge, az amerikai hadsereg főhadnagya vesztette életét repülőgép-balesetben 1908. szeptember 17-én. A gépet vezető Orville Wright túlélte a zuhanást.

10. A világ első légiutas-kísérője, Heinrich Kubis 1912-től, az első stewardess, Ellen Church pedig 1930-tól szolgálta ki az utasokat.

11. A világ első fekete női pilótája, Bessie Coleman 1921-ben, Franciaországban szerezte meg repülőgép-vezetői engedélyét. USA-ba való hazatérése valóságos médiaszenzációt keltett.

12. Raymond Orteig hoteltulajdonos 1919-ben felajánlott 25 ezer dollárt annak, aki repülőgépen leszállás nélkül eljut New Yorkból Párizsba. Ez elsőként a 25 éves Charles Lindberghnek sikerült 1927. május 21-én.

13. Lindbergh az Atlanti-óceán átrepülése után óriási sztár lett, ám az ismertség tragédiához vezetett. 1932-ben elrabolták 20 hónapos gyermekét, akit már csak holtan találtak meg.

14. A női pilóták közül elsőként Amelia Earhart repülte át egyedül az Atlanti-óceánt 1932-ben.

15. A hangsebességet elsőként a legendás berepülőpilóta, Chuck Yeager lépte át 1947. október 14-én egy Bell-X-1 típusú rakétahajtású repülőgéppel.

unnamed.jpg

repülés

A bejegyzés trackback címe:

https://mult-kor.blog.hu/api/trackback/id/tr66863863

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ROTFL Manó 2014.11.04. 15:52:47

Alig egy-két éve volt a hír minden médiában, hogy mégsem a Wright-testvérek voltak az elsők, akik repültek, hanem valami német fickó. Még a híres Jane's repülési folyóirat is elvette Wright-ék első helyét.

en.wikipedia.org/wiki/Gustave_Whitehead

magyar tarka nagy barom 2014.11.05. 12:05:42

Az első ejtőernyős ugrás csak akkor jó, ha a keret nélküli ernyőkre gondolunk, " Fo-Ki en császár koronázási ünnepségén, 1306-ban bambusz rudakra feszített borkupolával, kezükre erősített kötelekkel magaslatokról, fákról ugrottak le emberek." Sőt 1767-ben egy halálraítélt is keretes ejtőernyővel szökött meg valamelyik francia erődből.
Érdekesség, hogy Garnerin eredetileg Buda várából akart ejtőernyővel szökni, de az nem sikerült, utána tökéletesítette. a szerkezetét.

2014.11.05. 13:30:13

Azt se feljtsük el, hogy 1929. július 21-én felszállt az első magyar lajstromban lévő vitorlázórepülő Farkashegyen.
5 évvel később 1934. július 7-én Pap Antal lett az első halottja a magyar vitorlázórepülésnek, feltehetően a repülésvezető hibája miatt zuhant le Teufel gépével.

minekez 2014.11.05. 20:56:33

és ne felejtsük ki az első gépeltérítésekről sem: 1921-ben az utolsó magyar király, IV. Károly (Habsburg Ottó papája :) ) próbált újra hatalomra kerülni egy eltérített svájci géppel (ami a Közlekedési Múzeumban ma is látható!)
De a második is hozzánk fűződik, 1949-ben egy Li-2-est (az utolsó üzemképes manapság leginkább Budaörs környékén látható, HA-LIX lajstromjellel) téített el két hazánkfia az NSZK-ba.

Balee87 2014.11.06. 00:53:24

Köszi a javítást!

Lacusch69(Sch.Lacika) 2014.11.13. 16:07:52

+1: Az első, aki légiharcban megsérült gépből sikeres életmentő ejtőernyős ugrást hajtott végre Hefty Frigyes volt.
iho.hu/hir/menekules-az-ego-gepbol-130829
Vissza a főoldalra
süti beállítások módosítása